اخباراسلایدرنگاه

واکنش مردمی به گزارش ایران بدون صنعت خودروسازی !

از تعطیلی و بیکاری تا تحول مثبت مشتریان ایرانی این روزها در حالی رغبتی به خرید خودرو ندارند و حتی بخشی از آنها خواهان تعطیلی خودروسازی کشور هستند که به اعتقاد برخی کارشناسان، بود و نبود این صنعت، پیامدهای مثبت و منفی خاص خود را دارد.

     

    به نقل از دنیای اقتصاد، اگر نگاهی به بازار خودرو کشور در حال حاضر بیندازیم، متوجه می‌شویم رکودی شاید بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید ندارند؛ به‌نحوی‌که بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها با بازار خودرو آشتی کنند.
    در این اوضاع و احوال، یک سری تحرکات در شبکه‌های اجتماعی نیز مبنی‌بر تشویق مشتریان به «نخریدن خودرو» شکل گرفته که اگرچه نمی‌توان آن را در رکود فعلی بازار چندان اثرگذار دانست، اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد دامنه اعتراض به خودروسازان، گسترده‌تر از قبل شده است.
    به‌عبارت بهتر، مشتریان این روزها شمشیر را از رو برای صنعت خودرو بسته‌اند، صنعتی که گردش مالی بسیاری دارد، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته به‌شمار می‌رود و اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کرده است.

    هرچه هست خودروسازان روزهای سختی را از باب قهر مشتریان، پشت‌سر می‌گذارند و هرچند خود تقصیر زیادی از این بابت بر گردن دارند، اما پرسش اینجاست که آیا تعطیل کردن شرکت‌های خودروسازی، چاره کار است؟ آیا ایران بدون خودروسازی، همان بهشتی است که مشتریان انتظارش را می‌کشند؟ و در نهایت اینکه در تعطیلی صنعت خودرو کشور، کفه ترازو به سمت اثرات منفی آن سنگینی خواهد کرد یا پیامدهای مثبت؟
    پیش از آنکه به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم و به بررسی اثرات خوب و بد داشتن یا نداشتن خودروسازی در کشور بپردازیم، ابتدا باید بررسی کنیم که اصلا چرا مشتریان ایرانی در برابر صنعت خودرو موضع گرفته و به اصطلاح صف‌آرایی کرده‌اند.

    ایران خودرو-3

    دلایل قهر مشتریان با خودروسازی

    اگر در شرایط فعلی گزارشی میدانی در مورد دلایل نارضایتی مشتریان از خودروسازی کشور تهیه شود، آنها بیش از هر مساله دیگری، دست روی سه شاخص اصلی، یعنی «قیمت»، «کیفیت» و «خدمات پس از فروش» گذاشته و نارضایتی خود را از عملکرد خودروسازان در این موارد اعلام خواهند کرد.

    به اعتقاد کارشناسان، خودروسازان داخلی طی عمر حدودا 50 ساله خود، چندان نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات‌شان داشته باشند و از همین رو مشتریان معمولا از آنها ناراضی هستند.
    عجیب اینجاست که طی سال‌های اخیر، نارضایتی‌ها بیش از پیش شده و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از مشتریان خرید خودرو را تحریم کرده‌اند.

    از نظر بخشی از افکار عمومی ایران، خودروهای تولید داخل نه قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت درخوری؛ همچنین در مورد خدمات پس از فروش نیز رضایت چندانی در بین مشتریان به چشم نمی‌آید و مجموعه این عوامل به‌علاوه مسائلی دیگر، شرایط سخت فعلی را برای غول‌های جاده مخصوص رقم زده است. کارشناسان بر این باورند که قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش نامناسب، معلولی از عملکرد خودروسازان و البته فضای کسب‌و‌کار کشور است و هر دو عامل سبب شده‌اند ایرانی‌ها به یکی از ناراضی‌ترین مشتریان بازار خودرو در جهان تبدیل شوند.
    به اعتقاد کارشناسان، ایرانی‌ها وقتی خودروهای تولید داخل را با محصولات خارجی مقایسه می‌کنند، کاملا به تفاوت‌های آشکار کیفی و قیمتی آنها واقف می‌شوند و از آن سو به خوبی درمی‌یابند که چه تفاوت فاحشی میان خدمات پس از فروش در خودروسازی ایران و جهان وجود دارد.

    با این حساب، ایرانی‌ها از این بابت حق دارند از خودروسازان کشور گله‌مند باشند، زیرا داشتن خودرویی با قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، حق طبیعی آنهاست، درست مانند سایر مشتریان دنیا.

    با این حال اما برخی کارشناسان و البته خودروسازان بر این موضوع نیز تاکید می‌کنند که فضای کسب‌و‌کار در ایران و سایر کشورهای دارای صنعت خودرو، یکی نبوده و آشکارا متفاوت است، از همین رو نمی‌توان انتظاری را که مثلا از فولکس واگن و جنرال موتورز و تویوتا داریم، از ایران‌خودرو و سایپا هم داشته باشیم.

    به باور کارشناسان، کشورهای دارای صنایع خودرو معتبر، نه تورم ایران را دارند و نه نرخ سود بانکی آن را؛ همچنین دولت‌ها کمترین دخالت را در خودروسازی خود اعمال می‌کنند و قیمت‌گذاری نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، در اختیار خود شرکت‌های خودروساز است.
    هرچه هست، مجموعه این عوامل سبب شده خودروسازی در ایران چندان محبوب نباشد و بیش از آنکه مشتریانش را جذب کند، در راه دفع آنها قدم برداشته و از نظر بخشی از افکار عمومی، نبودن این صنعت بهتر از بودنش است.

    ایران خودرو-1

    اگر خودروسازی نداشته باشیم…

    اما ببینیم حالا که صاحب صنعت خودرو هستیم، چه داریم و اگر نداشته باشیم، چه خواهد شد؟

    ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در آسیا به‌شمار می‌رود و حتی خودروسازان بزرگ دنیا نیز چشم به آن دوخته‌اند، بنابراین نمی‌توان ایرانی‌ها را از این وسیله نقلیه محبوب محروم کرد. این بدان معناست که اگر خودروسازی تعطیل شود، باید نیاز مشتریان ایرانی به خودرو را از طریق واردات تامین و سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو خارجی را به کشور آورد. هرچند با توجه به توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها در آینده، واردات خودرو به کشور محدودیتی از بعد سیاسی ندارد و ورود خودروهای خارجی می‌تواند رضایت ایرانی‌ها را فراهم کند، اما در عوض باید ارز بسیار هنگفتی برای تامین 5/ 1 میلیون خودرو موردنیاز، کنار گذاشت.
    اگر فرض کنیم متوسط قیمت پایه یک و نیم میلیون خودرو خارجی که قرار است به ایران بیاید، 10 هزار دلار باشد، سالانه 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد، که البته باید میلیاردها دلار دیگر ارز نیز بابت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی هزینه کرد.

    با این حساب، یکی از حسن‌های داشتن خودروسازی، عدم خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است، آن هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران که همین حالا نیز کلی ارز بابت واردات، هزینه می‌شود. حسن بعدی اما «خاصیت لکوموتیوی خودروسازی» است، چه آنکه صنایع بسیاری از ناحیه این صنعت ارتزاق می‌کنند و حتی حیات‌شان به حیات خودروسازی وابسته است.
    به اعتقاد کارشناسان، زمین خوردن خودروسازی، تبعات بسیار منفی و بزرگی بر پیکره صنعت کشور خواهد داشت و اگر قرار به تعطیلی آن باشد، باید با برخی صنایع دیگر نیز خداحافظی کنیم یا شاهد رکود آنها باشیم. در واقع خودروسازی ایران نه فقط در خود، که در بسیاری دیگر از صنایع کشور نیز ایجاد اشتغال کرده و تعطیل شدنش به معنای از بین رفتن هزاران شغل خواهد شد و این اتفاق، تبعات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را به‌دنبال دارد. اما جدا از اینکه خودروسازی صنایع زیادی را به‌دنبال خود می‌کشد، در رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته نیز نقش غیر قابل انکاری داشته و با این حساب، با تعطیلی این صنعت، اقتصاد کشور نیز (حداقل در مقطع زمانی فعلی که با رکود تورمی درگیر هستیم) متضرر خواهد شد.

    ایران خودرو-2
    در مجموع مشخص شد که بودن خودروسازی در ایران، سه حسن بزرگ شامل «عدم‌خروج میلیاردها دلار ارز»، «ایجاد اشتغال» و «اثر مثبت بر رشد اقتصادی» دارد و با این حساب، نداشتن آن به خروج ارزی کلان از کشور و بیکاری و حتی شاید منفی شدن رشد اقتصادی خواهد انجامید.
    با این تفاسیر، باید از افکار عمومی پرسید که آیا هنوز هم می‌خواهند دومین صنعت بزرگ کشور تعطیل شود؟

     

    تلفات تصادفات ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیما

    تلفات تصادفات ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیما

    مرگ 220 هزار ایرانی در تصادفات 10 سال اخیر

    مرگ 220 هزار ایرانی در تصادفات 10 سال اخیر

    47 هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه تصادف در ایران

    47 هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه تصادف در ایران

    واکنش مردمی به گزارش «حذف صنعت خودرو» چیست

    روزنامه خودرو: دیروز در همین صفحه گزارشی با عنوان «تصویر ایران بدون خودروسازی» انتشار یافت و در آن به پیامدهای مثبت و منفی تعطیل خودروسازی کشور پرداخته شد، این در شرایطی است که گزارش موردنظر واکنش‌هایی را از سوی مخاطبان برانگیخته است.

    در این گزارش عنوان شد که هرچند در ازای تعطیلی صنعت خودرو، ایرانی‌ها (البته نه همه آنها) احتمالا می‌توانند به‌واسطه واردات، از خودروهای روز دنیا استفاده کنند، اما حذف خودروسازی از صنایع ایران، عواقبی مانند «خروج ارزی کلان از کشور»، «بیکاری» و «کاهش رشد اقتصادی» را در پی خواهد داشت. با این حال بیشتر مخاطبان در شرایطی رای به حذف صنعت خودرو داده‌اند که دلایل اصلی آنها «کیفیت پایین خودروهای داخلی» و «تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور» عنوان شده است. در واقع مخاطبان با استناد به اینکه خودروهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و عامل اصلی در مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای به‌شمار می‌روند، خواستار تعطیلی خودروسازی کشور شده‌اند. آنها به‌نوعی تاکید کرده‌اند که بودن خودروسازی در ایران (به‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا و تاثیر مستقیم بر تلفات جاده‌ای) هزینه بیشتری در مقایسه با نبودن این صنعت دارد.

    در این زمینه کارشناسان خودرو معتقدند بابت مسائلی مانند کیفیت پایین و قیمت بالا و خدمات پس از فروش نامناسب خودروهای داخلی باید به مشتریان حق داد و انتقادهایشان را پذیرفت ، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که با حذف خودروسازی، تلفات جاده‌ای در ایران پایان نخواهند یافت. در همه جای دنیا، عامل اول و اصلی در تصادفات جاده‌ای، خطای انسانی است و اتفاقا در ایران، این مولفه بیش از سایر عوامل اثرگذار به‌نظر می‌رسد. «خطای انسانی»، «راه» و «وسیله نقلیه» سه عامل اصلی در بروز تصادفات جاده‌ای دنیا به‌شمار می‌روند و معمولا تا زمانی که رانندگان اشتباه نکنند و جاده‌ها مشکلی نداشته باشند، تصادفی رخ نمی‌دهد. البته بدون تردید کیفیت خودرو نقش بسیار زیادی در حفظ جان مردم دارد و غول‌های خودروسازی جهان در پی ساختن محصولاتی هستند که در شدیدترین تصادفات نیز جان سرنشینان را حفظ کنند و خودروسازی ایران نیز اگر می‌خواهد دل مشتریانش را به دست بیاورد، باید در این مسیر قدم بگذارد. اتفاقا نکته‌ای که برخی مخاطبان در واکنش به گزارش دیروز به آن اشاره کرده‌اند، «اصلاح خودروسازی» به جای تعطیل کردن آن است. به اعتقاد این دسته از مخاطبان، صنعت خودرو ایران اگر می‌خواهد به حیات خود ادامه بدهد، باید در مسیر اصلاح نواقص بزرگش از جمله «کیفیت پایین» قدم برداشته و آنقدر خوب عمل کند که دیگر کمتر کسی ارزوی تعطیل شدن آن را داشته باشد.

    97 دیدگاه

    1. اصلا کیفیت و امنیت نخواستیم فوقش خودمون رعایت می کنیم یواش می ریم و این حرفا . ولی به همینش هم راضی نیستن قبلا که با استارت آتیش می گیرفتن الانم که تو آزادراه بهویی امکان خواموش شدن دارن .
      بابا جون خودم هیچ جون خانواده رو که نمی تونیم به خطر بندازیم.
      وگرنه ما مگه بیماریم که به فکر اقتصاد و اشتغال زایی مملکت نباشیم.

      1. با سلام من از ایران خودرو به قول خودشان قله افتخارشان (دنا) خریدم و مثل سگ پشیمون شدم ( خودرو فوق طی مسافت 480 کیلومتر 2بار امداد و 4بار به نمایندگی اعزام شد ) و با 3.5 میلیون زیر قیمت کارخانه فروختم و تصمیم گرفتم دیگه ماشین ایرانی نخرم به خدا تمامی مسئولان ایران خودرو و سایپا دروغگو و کلاه بردارند

        1. آقای مهدی در صفحه قبل با نام محسن همین متن رو نوشتید کار درستی نیست که با اسامی مختلف یک نظر رو انگاری همه به یکباره دیدگاهشون تغییر کرده را بنویسید.من الان به خیلی از نظرهای دیگری که یک مطلب رو با چند جمله متفاوت بیان کردند مشکوک شدم .در جای دیگری اصلا یک جمله کلمه به کلمه با 2نام محمود و علی درج شده.اصلا کار درستی نیست .

          1. اگر متن من یک دیدگاه شخصی بود 100تا دیسلایک هم میگرفت هیچ مشکلی نبود چرا که دیدگاهها مختلف هست ولی اصلا نمیتونم این مسئله رو هضم کنم که بگی مقداری صداقت در نوشته باشه با مخالفت عده ای روبرو بشی.خیلیها میپرسند چرا کشورهائی که به نظر خیلی ضعیفتر از ما به نظر میرسند اینقدر پیشرفت کردند ولی ما نه پاسخ این است اگر کتاب اخلاق ایرانیان در زمان باستان را بخوانید این مطلب گفته شده که بزرگترین گناه در ایران باستان دروغ گفتن بوده حتی ایرانیان باستان از بازار و معامله کردن خیلی دل خوشی نداشتند چرا که پیش می امده جنسی رو قسطی میخریده و در زمان پرداخت نمیتونسته پرداخت کنه و درغگو شناخته میشدند و دروغ هم که بزرگترین گناه بوده به همین دلیل بوده که ایران در زمان باستان امپراطوری بسیار گسترده ای بوده ولی الان حسرت کشوری مثل قطر و … را میخوریم
            از حضرت علی نقل کرده اند که حسابداران و امین اموال را از ایرانیان انتخاب میکرده و همیشه فرمودند ایرانیان همیشه راستگو و درستکار بوده اند و قابل اعتماد.لطفا بخاطر تبلیغ برای یک ماشین و کوبیدن ماشین رقیب صداقت را قربانی نکنیم.

          2. آقای کاوه چرا اینهمه که به گفته های این و اون مشکوکی یکم به حرف نماینده مجلس که توی تلویزیون پته خودرو ساز رو روی آب ریخت و گفت L90 پای خودروساز 11 میلیون می یوفته چرا 36 میلیون بفروش میرسه فکر نکنی . حتما آقای محسن هم مشکل من رو داشته حوصله تایپ مطلب رونداره و متن من رو کپی میکنه ( مردم از دست این خودرو سازها دیگه دل و دماغی ندارن و نمیدونن به کی شکایت کنن …و اداره استانداد شاید اونها هم دستش تو کاسه باشه )

            1. آقای مهدی یا محسن گناه هیچ کسی رو پای دیگری نمینویسند.اینکه ایران خودرو خیانت کرده و یا نکرده اون نمایند الان از خواب بیدار شده و تو این همه سال که خودرو سازها رعایت مشتریهای خودشون رو نکردن از خودروساز ایرانی گرفته تا چینی خفه خون گرفته بوده و هیچ حرفی نزده حالا که نزدیک انتخابات است اون هم میخواد سوار موج بشه و در دل مردم بدبخت دهن بین یه جائی برای خودش باز کنه به خودش مربوطه .
              دروغ گفتن یک رفتار غیر انسانی و غیر اجتماعی هست که ارکان یک جامعه را ویران میکنه و بدتر از دروغ گفتن اینکه با لایک زدن یک جمله دروغ بگی همه از دروغ گفتن خوششون میاد .آقای محترم با اسم محسن 12 ساعت قبل از مهدی نظرتو نوشتی چطور ممکنه محسن از روی نوشته تو کپی پیست کرده باشه که خود همین کار هم چون امکان نداره 2نفر یک شرایط کاملا یکسان رو داشته باشند خیانت به خوانندگان هست .بهتره این بحث همینجا تموم بشه چون متاسفانه بسیاری از اسامی یکنفر هستند و دلال یکسری ماشین که هیچم دلشون برای دیگران نسوخته که دیگران رو راهنمائی کنند این ماشینهای صفر را نخرید چون بی کیفیت هستند و ماشینهای صفر چینی بخرند که آقایان دلال و تبلیغاتچی ماشینهای چینی سود کلان بکنند .
              من سالهاست که ماشین صفر کیلومتر نخریدم و اگر افراد راست میگویند بگویند هیچ ماشین صفر کیلومتری نخرید نه ایرانی و چینی بخاطر کیفیت پائین و نه وارداتی بخاطر تعرفه های وحشتناک و قیمتهای غیر معقول .غیر این حالت یک دروغ و فقط تبلیغات برای ماشینهای خودشون هست.

        2. و من تصمیم دارم دیگه هیچ محصول تولید ایران خودرو و سایپا رو نخرم سال 93 و 94 هرکه از این دو شرکت خودرو خریده پشیمونه چونکه کیفیتش خیلی خیلی آشغاله ( لطفا هرکه قصد خرید داره یه سری به نمایندگیهای ایران خودرو سایپا بزنه میبینه که تمامی خودرو ها صفر هستند یا کم کارکرد ) راستی نما یندگی هم خیلی اذیت میکنه و میگه قطعه مورد نظر رو نداره و باید امداد کنی که بین 1 تا 2 هفته طول میکشه

        3. آقا من شهريور پارسال يك دستگاه تيبا هاچ بك خريدم به قدري از اين ماشين ناراضي ام كه هر روز ميزنم تو سرم كه چرا اين خودرو رو خريدم ، ٥ بار به نمايندگي رفته و براي كوچكترين مشكلات ٣ الي ٤ روز تو نمايندگي بوده و جالب اينجاست كه مشكلات كامل حل نميشن و دوباره بر ميگردن ، مثلاً تمام ٤ در اين خودرو مشكل داره و در هر بار مراجعه به نمايندگي اين مشكل ذكر شده و خبري از درست شدن كامل نبوده ، براي كولر ٣ بار بردم نمايندگي هر بار درست ميكنن يه هفته دوام مياره abs چرخ عقب سمت شاگرد دو بار از كار افتاده ، سيستم برق كشي مشكل داشت و فندك رو كه ميزدي فيوز سيستم پخش ميسوخت ، مديران اين دو شركت واقعاً بايد تنبيه بشن ، چون به اين كار ميگن ظلم به مردم بدبختي كه هر روز با گروني چيزي روبرو ميشن و صداشون در نمياد بابا كره چجوري صنعت خودروش انقدر پيشرفت كرد؟ خودشون رو رسوندن به استاندارد جهاني با قيمت مناسب ، ايران خودرو و سايپا يا بايد فقط مونتاژ كنن يا اگه فكر خودرو سازي دارن ، واردات رو باز بذارن و ايران خودرو و سايپا رقابت كنن با محصولات خارجي ، اينجوري هم قيمت خودرو واقعي ميشه هم سطح كيفيت رو مجبور ميشن بالا ببرن اميدوارم با تصميم جدي مردم دزدي اين دو شركت به پايان برسه

      2. همگی تصمیم بگیرید دیگه هیچ محصول تولید ایران خودرو و سایپا رو نخرید ( آقا از این دو شرکت خودرو ساز خرید نکنین والا پشیمون می شید چونکه کیفیتشون خیلی خیلی پایینه ) اگه خریدی مشتری دائم تعمییرگاه و نمایندگیها هستی حالا حی برو حی بیا خسته نشدی .

        1. کسی نگفت که صنعت خودرو سازی تعطیل بشه. این سایپا و ایران خودرو هستند که باید تعطیل بشه. این صنعت میتونه با شرکتهای دیگر یا با تاسیس شرکتهای جدید ادامه پیدا کنه.
          ولی عمر این دو شرکت به دلیل خیانت به مشتری ها تمام شده.

      3. (افغانیها حداقل جنسشون اصله و قاطی نداره) خودرو ملی معلوم نیست ایرانیه .چینیه( درجه1 2 3 4 5 ) . هندیه . فرانسویه و غیره ….

      4. کدوم خودروسازی این آشغالا که قطعاتشون همه چینیه پس بهانه خروج ارز منتفیه این همه دست و پا زدن واسه یه مشت تاجر آقا زادست که با واردات یه مشت بنجل که ذره ای به نفع کشور نیست اینقد دست و پا میزنن و مردمو به کشتن میدن تا شکم اینا بزرگتر بشه هرکی از اینا خرید کنه به مردم خیانت کرده و توریختن خون مردم شریکه ثانیا فقط کافیه هزینه هایی مانند کشته شدن در تصادفات و آلودگی هوا و مصرف سوخت که اینا باعثشن رو حساب کنه میتونه به کل کار مندای این شرکتا بدونه اینکه برن سر کار حقوقشونو بده جمع کنید این سرطان کشور رو با این مقاله هام به هیچ جا نمیرسید قاتلا

    2. خودم یه زمانی پوشاک ترک کار میکردم چندی هم استانبول بودم بهمین واسطه میدونم چی به چیه اتفاقا بالاترین تعرفه مربوط به پوشاک ترک و پارچه ترک و پرده است اما برای پوشاک و پارچه چینی مشوق واردات هم میدن
      در این مورد بحث های مختلفی شده اما کسی حرف مارو تحویل نمیگیره آقایان بالادستی خودشون تصمیم میگرن و اجرا میکنند و دستگاه های زیربط هم اطاعت
      اگه بجای مونتاژ این خودروهای دیس کانتینیو شده بصورت جنون آمیز و تغییرات جزیی در ظاهر و مشتق کردن اونها به اسامی دیگه بیان و خودروهای خارجی مونتاژ کنن و واقعا مونتاژ کار بشن (در حال حاضر نه مونتاژ کا هستن و ته تولید کننده) همین کارگران و کارمندان با اسلوب جهانی و مشتری مداری آموزش بدن بهتره

      1. هر دم از این باغ بری می رسد!!!
        داداش شما تو پوشاک هم دستی بر آتش داری؟؟
        شما فوق دیپلم برق که داشتی ، اتومکانیک هم که همینطور ! در زمینه خودروهای چینی و کره ای هم که از قبل تخصص داشتی ، در مباحث هوا فضا هم که چند بار نظرات کارشناسی خوبی ارائه کردی و صاحب نظری!
        براستی تو کیستی؟؟

        1. خدا وکیلی راست میگیا…چقدر این اسمارته علکیه.
          خو اگه اینجوره منم دکتر میثم هستم متخصص خودرو از دانشکاه خودروسازی فرانسه جز انجمن خودروسازان داخلی و رئیس اتحادیه پوشاک کشور.

        2. آره کلا این آقا تو همه چی تخصص داره و دستی بر آتش!
          از صنعت خودرو بگیر! (مخصوص تخصص در اینکه خودروهایچ ینی بدرد نخور هستن!!!) تا موبایل و لپ تاپ از اونور پوشاک و …

      2. آره واقعا منم موندم این سان مارتین چی میگه هر روز یه چیز میگه یه روز پارچه فروش یه روز مهندس یه روز بنا فرداش نقاش پسفردا رمال …

    3. این صنعت برای مهم ترین عامل که مصرف کننده ست هیچ ارزش و احترامی قاِئل نیست .
      این صنعت برای کیفیت ارزش قائل نیست
      این صنعت با انحصار و رانت باعث تعرفه سنگین واردات خودرو شده
      این صنعت باعث کشته شدن خیلی از مردم با بی کیفیتی محصولاتش شده
      این صنعت بر خلاف همه جای دنیا برای مصرف کننده ناز میکنه و میگه نمیفروشما(:0)
      این صنعت با قدمتی 50 ساله وابسته به صنعت نو پا و کمتر از 10 ساله چینه .
      این صنعت برای هرکجا سود داشته باشه برای مردمش نداره
      مردم دیگه خونی براشون نموده که این صنعت بکنه تو شیشه پس به چه دردی میخوره؟

    4. ای کاش روزی برسه که صنعت خودرو ایران به طور کلی نابود بشه
      از کاش روزی برسه که از دست سمند lx پارسال و lx اون سال خلاصی پیدا کنیم

    5. نگران نباشید در بدترین حالت شرکتهای خارجی میان و خط تولید ایرانی ها رو یا اجاره میکنن یا میخرن، در واقع بیکاری 500 هزار نفر یه فرافکنی است…

    6. این آقای نویسنده که افاضات فرمودند در صورت تعطیلی خودروسازی فلان مبلغ ارز از کشور خارج میشود لابد سال نود و یک که همین به اصطلاح خودرو سازان به بهانه گرانی ارز قیمت چار چرخه‌هایشان را سه برابر کردند، و استدلالشان این بود که این صنعت تا نود درصد ارزبری دارد، احتمالاً ایران تشریف نداشتند. یا شاید . ….

      1. آقای سروش فکر میکنی هر ماشین سواری دیگه ای بود به یه ماشین سنگین میزد چه بلائی به سرش میومد مخصوصا چینی .مطمئن باش از این وضعیتش بدتر میشد یه ماشین چینی که اتفاقا سدان خانوادگی هم هست و ماشین کوچکی نیست تصادف کرده بود اتاق از وسط 2نیم شده بود فقط به خاطر احترام اونائی که این ماشینو دارن اسمشو نمینویسم.

        1. فکر میکنم بدونم منظورتون کدوم تصادفه همونی که یک ماشین سدان چینی با یک مینی بوس هیوندای برخورد کرده بود البته شرایط اون با این خیلی متفاوت بود چون اون تصادف توی جاده اتفاق افتاده بود و سرعتشون موقع برخورد مطمئنا خیلی بیشتر از این حادثه بوده و حتی یکی از سرنشینای مینی بوس هم جان خودش رو متاسفانه از دست داده بود ولی این حادثه ای که من لینکشو گذاشتم توی شهر بوده هرچند بازم نمیشه مقایسه کرد چون هر تصادفی شرایط خاص خودش رو داره

    7. چپ و راست میگن بیکاری.اقا من الان چندسال بیکارم اونم بامدرک معتبر کسی اومد بگه بفرما ایران خودرو یا سایپا.به من چیه بیکار میشن مگه فقط اونا ادمن حق زندگی با حقوق بالا دارن.ببخشیدا عذر میخوام این شرکتا کلا سند خورده واسه بر و بچه های شمال

    8. خاک بر سر صنعت خودروسازی ما …..
      این ها هر کاری کنن جواب مردمی که به خاطر نقص فنی ماشین ها ی این خفاش صفت ها نقص عضو یا فوت
      شدن رو نمیتونن بدن.
      تعطیل شه بهتره 50 سال هیچ خیری ندیدیم پس بازم هم نخواهیم دید….

    9. این خوروسازهای خائن می بایستی تعطیل شوند،آنها به اندازه کافی فرصت داشته اند تا خود را اثبات کنند که البته نتوانسته اند،مسئله اصلی در این است که نیازی نیست ما خودرو ساز!باشیم تا با هزار دروغ و کلک ثابت کنیم یه ماشین خارجی با اندکی تغییر داخلی شده و تولید ملی است!اگر با همکاری با شرکت های بزرگ به مونتاژ خودرو بپردازیم هم مسئله استفاده از خودرو مناسب برای ملت حل می شود هم صنایع ما پابرجا می مانند و صنایع تولید قطعه هم می توانند با همکاری با بزرگان هم پایدارتر و هم با تکنولوژی روز کار نمایند.در این صورت صادرات ما هم رواج بیشتری خواهد داشت و دیگر نیاز نیست به سوریه و عراق پراید بفروشیم!چراکه با توجه به هزینه کارگر و… و پایین بودن ارزش پول ملی در ایران می توان خودرو و قطعه را اقتصادی تر از خیلی کشورها تولید نمود.در ضمن ایمنی خودرو که جان آدمی را نجات می دهد فقط درحین تصادف نیست گاهی حتی نیم متر سریعتر استادن خودرو و تحمل شتاب جانبی بیشتر و چب نکردن از ایمنی درهنگام تصادف بسیار ارزشمندتر است و می تواند اشتباه راننده را پوشش دهد.اما کوش گوش شنوا مسئولان؟!:(

    10. اگر صحبت از ارزبری 15 میلیاد دلاری هست،مگر صنعت خودروسازی ما ارزبری نداره؟اگر نداره پس افزایش قیمت ناشی از نوسانات ارز چی هست؟پس همین دلیل بر رد اولین نظریه ….!
      دلیل دوم از بین رفتن اشتغال،اگر ما خط مونتاژ خوردوهای روز رو راه اندازی کنیم و متعاقبا ارایه خدمات پس از فروش و تامین قطعات رو لازم داریم…خب برای راه اندازی موارد فوق احتیاج به نیروی کار داریم که میتونیم از شاغلان فعلی در زمینه خودروسازی استفاده کنیم،این هم رد نظریه دوم….!
      میمونه نظریه سوم که نمیدونم از کجا به این نتیجه رسیده که خودروسازی سهم چشمگیری در رشد اقتصادی کشور داشته؟!!دارن در رابطه با عدم ارزبری و ایرانیزه شدن صحبت میکنن!؟یا ارایه محصولات در سطح جهانی و رقابت با خودروسازهای مطرح؟!صادرات نیم میلیون دستگاهی!؟پیشرو در ایمنی فعال و غیر فعال؟!شما گوشه ای از این رشد اقتصادی به ما نشون بدین تا یه راه حلی براش پیدا کنیم!!!

      1. کاملا باهات موافقم امیر حسین خان
        اینجا ایرانه و هرچه را که بخوان خوب جلوه بدن الکی ازش تعریف میکنن و هیچ نظر منطقی و عاقلانه هم قبول دار نمیشن فقط مهم حفظ منافع خودشون به هر قیمتی که باشه هست حتا به قیمت جون مردم!

    11. اخه همچین میگین ارزبری انگار الانه تمام خودرو های داخلی تک تک قطعاتشون داخل کشور تولید میشه و هیچ خروج ارزی نداریم د لامصبا شما ی قطعه تولید داخل رو این ماشینای داخلی به من نشون بدین تا من قبول کنم الان خروج ارز نداریم ایسیو که ssat چینی سرسیلندر که هندی و چینی ریل سوخت چینی پوسته سیلندر چینی رینگ و پیستون و یاتاقان ماشین یا چینی اصل یا چینی تحت لیسانس المان فقط ی دیسک و صفحه و ی واشر سرسیلندر که تولید وطن هست که اونم سر ٣٠٠٠ تا مشکل پیدا میکنه باید از جیب خودت بری بدی با جنس چینی یا ترک یا اورجینال عوض کنی حضرت عباسی مردم رو چی فرض میکنید مقاله مینویسید همچین میگین ارز بری انگار نمی دونید ٩٠ درصد خودرو های داخلی قطعاتشون از چین و هند و ترکیه و از این دست کشور ها وارد میشه یعنی واقعا اون ١٠ درصد که ایرانیه ارزش داره ایمنی و جون و مالمون رو بخاطرش به خطر بندازیم یعنی سر ١.۵ میلیارد دلار دارین چونه میزنید ؟؟ نگین ماشین داخلی ارزونه که دارین میبینین ارزونترین ماشین داخلی بالای ١۵ میلیون قیمت داره و گرونترینش چیزی حدود ۵٠ میلیون حالا میانگین اینا رو بگیرید میشه نزدیک به ٣٠ خورده ای میلیون تقسیم به قیمت دلار ازاد کنید قشنگ میانگین ما داریم بابت خودرو داخلی ١٠ هزار دلار میدیم

    12. اگه بخواییم این صنعت رو داشته باشیم باید حق و حقوق مردم را هم در نطر بگیریم.اینجوری نیست که هم قیمتها بالا باشه هم کیفیت پایین باشه هم مشتری وجود داشته باشه.این سه تا هیچوقت در کنارهم نخواهد بود.در حال حاضر تنهاترین راه کاهش حداقل 20درصدی قیمتهاست .والسلام

    13. سلام. به نظر من وقتی یه پراید میخری 20 ملیون ولی هیچ آپشنی نداشته باشه ولی در عوض یه ماشین خارجی با 20 ملیون هم روان تر هم خوش ران تر هم یسری آپشن خوب داره چرا باید پراید بخرم
      متاسفانه مسولین شرکت ها طورین که اگه یدونه پیچ اضاف کردن 1 ملیون میکشن رو قیمت خودرو.تو تحریم ها میگفتن قطعات از خارج میاد ماشینم گرون شده.حالا که تحریمی درکار نیست میگن قطعات اکثرا داخلی هست و نمیشه قیمتارو کم کرد.پس نخریدن بهتر از خرید بد هست

    14. ۴۰ سال است با همین حرفهای اشتغالو …. مردم را سر کار گذاشته اند اگر خودروسازان ما درست بشو بودن ۴۰ سال که هیچ ۱۰ سال هم زیاد بود اگر هم کمپین مردم شکست بخورد تا ۵۰ سال آینده همین حرفهای ….. رو تحویل ملت مظلوم ایران میدهند

    15. آقا وحید فقط 20 درصد کاهش !!!!!!!!!!!! ، نه داداش من خیلی کمتر ازاینا باید قیمت پایین بیاد، پراید 141 رو سال 89 کارخونه داده 7/5 میلیون تومن ، منم چون نخواستم ماشین صفر بخرم دنبال یه پراید تمیز بودم تا داخل شهر سوار شیم، بهمن ما 93 خریدمش 14/600 ، یعنی ماشینو بخری 4 سال سوار شی بعد بفروشی دوبرابر. خیلی زور داره ، ما دیگه پول زور نداریم. ما فقط میگیم قیمت خودرو و کیفیتش باید به روز و جهانی باشه. همون طور که میگن بنزین باید جهانی بشه. اونم با این دستمزدای پایین تو ایران.

    16. سلام دوستان
      این فرقون سازان که میگن فروش محصولات با این قیمت براشون ضرر داره ، چرا به عراقیا نصف قیمت میدن اون ضرر نداره خیلیییییییییییییییییییییییییییی دزدن خیلی خیلی خیلی خاک بر سرشون
      اگه یکم دیگه خودرو چینی ارزون بشه و خدماتش زیاد بشه ، (اگه بزارن) اینا باس برن پفک بفروشن

    17. .مردم ما چه گناهی کرده اند که بین داخلی بد وچینی بدتر یکی را انتخاب کنند ۵۰ سال اسارت کافی نیست ؟!!! ۱۰۰ سال دیگر هم مرزها بسته باشد اینها اینکاره نیستند کره ای ها بعد از ایران شروع کردند !!!!!!!

    18. هیچکس راضی نیست به توقف تولید داخلی خودرو ولی شرکت های ایرانی بابت یه چراغ جلو و عقب عوض کردن مبلغ 5 میلیون و بیشتر از مردم دریافت میکنن مثال؛ سمند سورن.
      در حالی که با پول سمند سورن میشه یه تویوتا یاریس خرید.
      آهن پاره مگه کیلویی چنده؟ که پراید الان حساب کنی میشه کیلویی 22هزار تومان بخدا انصاف نیست بازار آهن و فولاد در جهان یه قیمت است پس چرا خارجی ها بهترین هارو با پول ما سوار بشن و ما اینجا دنبال سمند و پژو و پراید و تیبا باشیم اصن یه سوال چرا تیبا هاچ بک 2 میلیون گرون تر از صندوقداره دلیل منطقی بگید!
      قیمت اصلی سمند سورن فول 12 پراید هم 5 پژو پرشیا هم10 و خودروهای چینی کمتر از این قیمت ها باید باشه وگرنه جمع کردن ایران خودرو و سایپا طی چند سال بعد حتمی است

    19. جم شه بره بهتره شاید یه مدت اقتصاد به ته ته پته بیفته اما بعد یه مدت ردیف میشه.دندونه خرابو باید کشید هر چند اگه بعد کشیدنش یه مدت جاش درد کنه اما عوضش برا یه عمر از شر خودشو دردش راحت میشی.این شغلو بیکاریم بهونست فقط برا گول زدن ملت.برا سست کردن تصمیمش.

    20. لطفا برگه ای که خودروساز با عنوان:

      “سند و فاکتور فروش خودرو”
      به شما داده است را ببینید

      به عنوان مثال پژو ۴۰۵ که در تاریخ ۱۴ تیر ۹۳ توسط ایران خودرو به مشتری فروخته شده در ذیل سند و فاکتور فروش آن نوشته اند:

      خالص بهای کارخانه:

      ۲۲۳،۳۷۲،۲۹۷ ریال

      عوارض شهرداری:

      ۶،۰۳۱،۰۵۲ ریال

      مالیات برارزش افزوده:

      ۱۱،۸۳۸،۷۳۲ ریال

      بیمه شخص ثالث:

      ۹،۵۶۷،۶۷۵ ریال

      مبلغ ثابت شماره گذاری:

      ۴۰۰،۰۰۰ ریال

      مالیات شماره گذاری:

      ۶،۷۰۱،۱۶۹ ریال

      هزینه پست:

      ۸۹،۱۷۶ ریال

      تخفیف برای رندکردن۱۰۱ریال

      جمع کل خالص پرداختی:

      ۲۵۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال

      هموطن فهیم وعزیز

      لطفا به مبلغ مالیات برارزش افزوده توجه کنید:

      ۱۱،۸۳۸،۷۳۲ریال

      طبق تعریف وزارت امور اقتصادی و دارایی:

      “مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که با نرخ قانونی به آن بخش از قیمت کالا و خدمات که تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده است یعنی “سود” است تعلق میگیرد”

      پس:
      ۱- طبق اصول حسابداری:

      “ارزش افزوده = سود”

      ۲- طبق مصوبه مجلس محترم نرخ مالیات بر ارزش افزوده درسال ۹۳ برابر با ۸ % می باشد.

      لطفا محاسبه کنید:

      ۸ % چه عددی میشود ۱۱،۸۳۸،۷۳۲ ریال؟ (یعنی ارزش افزوده ای که در فاکتور است)
      ۱۱،۸۳۸،۷۳۲ ۱۰۰ = ۸ X
      X = 147,948,150

      با یک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد ۱۴۷,۹۸۴,۱۵۰ ریال میشود

      و در واقع مبلغ ۱۴۷،۹۸۴،۱۵۰ ریال همان “ارزش افزوده یا سود” یکدستگاه پژو ۴۰۵ است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را ۱۱،۸۳۸،۷۳۲ ریال درج کرده اند.
      پس تا اینجا داریم :

      ۱۴۷،۹۴۸،۱۵۰ = سود

      و اگر مبلغ ارزش افزوده “سود” یعنی ۱۴۷،۹۸۴،۱۵۰ ریال را از خالص بهای کارخانه مندرج در فاکتور ،یعنی
      ۲۲۳،۳۷۲،۲۹۷ ریال کسر کنیم قیمت تمام شده یکدستگاه پژو ۴۰۵ فروخته شده است.
      یعنی
      بهای تمام شده = سود – بهای کارخانه
      پس :

      ۲۲۳،۳۷۲،۲۹۷
      ۱۴۷،۹۴۸،۱۵۰ –
      ۷۵،۳۸۸،۱۴۷ =

      پس نهایتا داریم :

      ۷۵،۳۸۸،۱۴۷ = بهای تمام شده پژو ۴۰۵

      دقت کنید قیمت تمام شده یکدستگاه پژو ۴۰۵ برای خودروساز، بر اساس اطلاعاتی که خودشان در فاکتور فروش درج کرده اند ۷۵،۳۸۸،۱۴۷ ریال است که آنها آن را ۲۵۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال میفروشند!!!

      ⬅️ کدام قانون به مالکان ایران خودرو اجازه داده کالایی را که هزینه واقعی تولیدآن ۷۵،۳۸۸،۱۴۷ ریال است با سیاه نمایی اقتصادی در کشور به قیمت تمام شده ۲۲۳،۳۷۲،۲۹۷ ریال یعنی با نرخ سود بیش از ۱۹۶ % به مشتری میفروشن
      [۸/۸،‏ ۱۸:۱۳] +۹۸ ۹۱۲ ۴۴۳ ۳۳۲۴ : مدیر عامل شرکت ایران خودرو روز چهارشنبه مورخ ۱۴ مرداد ۹۴ جلسه ای فوق العاده با نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت و شورای عالی فضای مجازی برگزار کرد.
      تقاضای مدیر عامل ایران خودرو جلوگیری و مقابله با پیام ها و شکل گیری اتحاد ضد منافع شرکت ایران خودرو بوده است. مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده در صورتی که روند کاهش خرید اتومبیل ادامه پیدا کند قادر به پرداخت سهم دولت که به رقم فروش هر اتومبیل اضافه می کند را ندارد و چاره ای به جز کاهش جدی نرخ تولیدات ایران خودرو را ندارد و یا مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خودرو است.جدیدا هم آقای وزیر نعمت زاده سی میلیون جمعیت رو که از کمپین خودرونخرید حمایت کردن خائن نامیده که واقعا متاسفم

    21. تمام کامنتا رو من خوندم یک کامنت پیدا نکردم که راضی باشن و همه بد و بیراه گفتن ، اگه یه خارجی این کامنتا رو بخونه مات و مبهوت میمونه که با این همه اجحاف در طی سی و شش سال به این مردم که در جنگ خون و جان دادن و هر جور مسئولان خواستن مردمو رقصوندن و ……….. پیش خودش میگه چقدر این مردم صبورن مگه چند تا حضرت نوح بوده،یا پیش خودش میگه هر کشور دیگری بود این دو کارخونه رو به آتیش میکشیدن اما مردم ایران؟! بندگان خدا ؟!!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!

    22. واقعا که اگه همش میخوان حرف بی کاری کارگرا و خروج ارز رو مطرح کنن خوب خودروساز خارجی میاد خودرو رو که وارد نمیکنه میاد همین جا برامون خودرو سازی میکنه و همین کارگرا رو مشغول میکنه و ارز هم سر جاش میمونه تو جیب آقایون که برن یه جای دیگه هزینه اش کنن

    23. اول از همه اظهار تاسف شدید بر نویسنده بیوساد این مقاله هردمبیل

      اینکه خودرو رو بین دو تا سه برابر قیمت تولیدی بدند ، باز هم باید حمایت کنیم؟؟
      اینکه بوسیله گمرک، قیمت خودروی خارجی رو سه برابر کنند باز هم باید حمایت کنیم ؟؟
      اینکه د کمال وقاحت، بدترین قطعات رو میگذارند و بعلت بسیاری مرگ های مربوطه ، کیفیت نامناسب بوده، باز هم باید حمایت کنیم.

      اگر قیمت مناسب و منطقی خود رو بدهند . خدمات پس از فروش خوب ارائه کنند و مهمتر از همه، کیفیت را در حد امکان رعایت کنند کسی مریض نیست خودروی ایرانی در صورت امکان نخره.

      نویسنده مقاله، تو هم اگر ذره ای شرف و وجدان داشتی این مقاله مزخرف خنده آور رو نمینوشتی. فکر کردی مدم با این مقاله خنده آورت گول میخرند. دست همتون توی یه کاسه هست. چقدر پول سیاه گرفتی که این مقاله خنده آور رو نوشتی.؟؟؟

      و در ضمن، امیدوارم اگر واقعاً نعمت بخش یک ذره مردی تو وجودش باشه سر حرفش وایسه و قیمت خودرو رو 10 تا 15 درصد افزایش بده . ببینیم میتونه مثل همیشه دروغ نگه.

    24. سلام دوستان عزیز و همکاران گلم در کمپین خرید خودرو صفر ممنوع
      خدا قوت بچه ها
      یه اطلاع رسانی دارم در مورد قیمت تموم شدۀ ارابه های مرگ تولید سایپا نامطمئن و ایران لگن
      پراید 3730000
      تیبا 4350000
      پراید و تیبا dm به ترتیب 3150000 و 3550000
      GLX دوگانه 7780000
      پرشیا سال بدون امکانات اضافی 8600000
      سمند ef7 سمند 7650000 از پژو ارزونتر تموم میشه براشون حالا ببینید نامردی تا چه حد
      قیمتا برای برج 2 امساله.در یک تحقیق با عنوان بازار خودرو،وضعیت،کیفیت،چشم انداز رفته بودیم از بخشای مختلف خط تولید و همه جای شرکتا بازدید.اینا رو تو یکی از واحدا یه بنده خدایی خیلی دلش پربود تو بخش ذیحسابی بود و تونستیم صورت جلسه ها رو به یک بهونه ای ببینیم و دوستام یادداشت کردن

    25. برادر بزرگوار که نسخه پیچیدی برای مردم و از صنعت درخشان و مشعشع خودروسازی تمام قد دفاع کردی و تعطیلی اون رو برای ما مضر دونستی کجا رفتی پدر جان بیا جواب این جماعت رو بده نظرات رو بخون بعد خودت خداوکیلی قضاوت کن ببین مقاله حضرتعالی اراجیف هست یا نه

    26. پس این رنو کپچرهایی که ویران خودرو وارد میکنه و با دو برابر قیمت اصلی پیش فروش کرده باعث خروج ارز از کشور نمیشه یا اینکه باعث اشتغال کارگر ایرانی میشه؟!! ویران خودرو خودرو سازه یا وارد کننده؟همینطور سایبان که رفته یه سری ماشین چینی وارد کرده و با قیمت چندین برابر به مردم بیچاره بعد از کلی انتظار فروخته که قیمت بازارش ۱۰ میلیون کمتر از نرخ سایبان بفروش میره ،آیا این نوع واردات بدون خروج ارز از کشور انجام میشه ،احتمالا اشتغال در گمرک یا رانندگانی که ماشین رو از بندرمنتقل میکنند هم از نظر آقایان بیسواد کللی خدمت به کشوره

    27. فقط میتونم بگم: مرگ بر ایران خودرو
      تو رو خدا نخرید که مثل من پشیمون میشید :(((((((

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا