اخباراخبار داخلی

سامانه فناورانه خودروی برقی در نظام ایده‌ها و نیازها

«سامانه فناورانه خودروی برقی در نظام ایده‌ها و نیازها (نان)» در نخستین رویداد زیست بوم خودروی برقی در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی (سالن خلیج فارس) رونمایی شد.

به گزارش دنده 6 ، این مراسم با حضور دکتر عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و همچنین شرکت های دانش بنیان مرتبط با خودروسازی برگزار شد.
در این مراسم دکتر منطقی به زیست بوم خودروهای برقی و راهبرد وزارت صمت و همچنین توسعه نقش شرکت های دانش بنیان در این صنعت پرداخت و گفت: اهمیت خودروهای برقی و الکتریکی در زمینه های مختلف اقتصادی، فناوری و ارزش افزوده آن در زمینه تولید ملی بسیار با اهمیت است.
وی ضمن مقایسه وضعیت کشورهای پیشرو در این زمینه همانند کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای در حال توسعه مانند هند، ترکیه، کره جنوبی، چین و آفریقای جنوبی، به ظرفیت فناوری در این کشورها و اهداف بلند مدت آنها پرداخت. سپس به اهمیت زیست بوم خودروهای برقی و راهبرد وزارت صمت و همچنین توسعه نقش شرکت های دانش بنیان در این صنعت اشاره کرد.
فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: نظام ایده ها و نیازها به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب شورای عالی عتف و سکوی ملی فناوری و نوآوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را فراهم می نماید.
وی افزود: « سامانه فناورانه خودروی برقی در نظام ایده‌ها و نیازها» با همکاری مشترک مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و معاونت صنایع و حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت راهاندازی شده است. در این سامانه فناورانه، نیازهای فناورانه شرکت های مرتبط با خودروهای برقی به اطلاع متخصصین می رسد و افراد می توانند توانمندی های خود را در قالب ایده ثبت نمایند.
فاضل زاده در ادامه به معرفی سامانه نان و جایگاه قانونی آن پردخت و اظهار داشت: این سامانه می تواند نقش مؤثری در معرفی نیاز های این فناوری جدید به شرکت های دانش بنیان و همچنین به هم رسانی ایده ها و فناوری های شرکت های دانش بنیان به این صنعت داشته باشد.
رئیس مؤسسه ISC گفت: دستیابی به فناوری‌های اصلی خودروی برقی و ایستگاه‌های شارژ در کشور، بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های ایستگاه‌های شارژ و اجزا خودروی برقی، کاهش سهم حمل و نقل در مصرف انرژی، کاهش مصرف سوختهای فسیلی و تدوین استانداردهای مورد نیاز در بخش تامین انرژی و ایستگاه شارژ از جمله اهداف توسعه این سامانه فناورانه در نظام ایدهها و نیازها توسط موسسه ISC بوده است. «سامانه فناورانه خودروی برقی» که با آدرس https://ev.nan.ac در دسترس عموم می باشد.وی در ادامه به ارائه گزارشی از آخرین اطلاعات آماری در خصوص نظام ایده ها و نیازها پرداخت و گفت: تا نیمه اول اسفند ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۲۱۱نیاز و ایده ثبت شده است که به تفکیک، تعداد نیازها ۱۱۷۳۳ و تعداد ایده های ثبت شده ۲۴۷۸ عدد است.
رئیس مؤسسه ISC در خصوص تعداد قراردادهای منعقد شده در نظام ایده ها و نیازها افزود: تا کنون مرکز نوآوری شهید ستاری و مس سرچشمه رفسنجان با تعداد ۵۹ قرارداد، پارک کهکیلویه و بویراحمد با ۳۸ قرارداد و پارک علم و فناوری یزد و پارک علم و فناوری خراسان شمالی هر کدام با تعداد ۲۵ قرارداد بیشترین فعالیت را در این زمینه داشته اند.
فاضل زاده در ادامه به تدوین استاندارد شناسه دیجیتال اشیا (DOR) برای نیازها و ایده های نظام ایده ها و نیازها  اشاره کرد و گفت: شناسه دیجیتال اشیا عبارت از یک کد منحصر به فرد بین‌المللی است که به موجودیت های مختلفی از جمله مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان‌نامه، آثار هنری، نرم افزار و … تعلق می گیرد که توسط ISC توسعه داده شده است. در حال حاضر بیش از  ۳۳۰ هزار شی در دنیای وب این شناسه را دارند. از مهمترین مزایای دریافت کد بخصوص برای ایده های ثبت شده  شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت علمی است.به گزارش روابط ‌عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در پایان، کلیپ سامانه فناورانه خودروی برقی در نظام ایده‌ها و نیازها پخش و از این سامانه رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا