دانش خودرویی

علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ / راه های رفع سوت کشیدن لنت ترمز

همه می‌دانیم که ترمزها چه نقش مهمی در تضمین ایمنی و عملکرد خودرو در جاده ایفا می‌کنند. بااین‌حال، نگرانی رایجی که بسیاری از صاحبان وسایل نقلیه با آن مواجه هستند، صدای ترمز چه به شکل سوت کشیدن لنت ترمز و چه به اشکال دیگر است. این صداها ممکن است نشان‌دهنده مشکلات اساسی در سیستم ترمز شما باشند.

علل سوت کشیدن لنت ترمز

فرسوده شدن لنت ترمز

همان‌طور که لنت ترمز به‌مرور زمان فرسوده می‌شود، ضخامت آن کاهش می‌یابد و توانایی آن برای تعامل بین لنت‌ها و روتورها کم می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش ارتعاشات و سوت کشیدن ترمز شود. تمام شدن لنت ترمز می‌تواند خطرآفرین هم باشد، بنابراین اگر فکر می‌کنید لنت ترمز خودروی شما فرسوده یا خراب شده است، هرچه سریع‌تر برای تعویض آن افدام کنید.

 مواد سازنده لنت

لنت ترمز بسته به اینکه از چه موادی ساخته شده است، می‌تواند سروصداهای مختلفی ایجاد کند. به‌عنوان مثال، لنت‌های نیمه‌فلزی به‌دلیل ماهیت مواد سازنده‌شان، ممکن است در مقایسه با لنت‌های سرامیکی صدای بیشتری تولید کنند.

روتورهای تاب‌دار یا ناهموار

روتورهای ترمز ممکن است به‌دلیل گرمای شدید ایجادشده در هنگام ترمزگیری تابیده شوند یا الگوهای سایش ناهموار ایجاد کنند. این مسئله می‌تواند منجر به ارتعاشاتی شود که به‌صورت صداهای سوت کشیدن یا جیر جیر شنیده شود.

 زنگ‌زدن یا خوردگی روتور

سطوح روتور در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی به‌ویژه در محیط‌های مرطوب حساس هستند. هنگامی که لنت ترمز با این سطوح تماس پیدا می‌کند، ممکن است صدا ایجاد شود.

 چسبیدن کالیپرها

کالیپرها وظیفه بستن لنت‌های ترمز روی روتورها را برعهده دارند. چسبیدن کالیپر می‌تواند باعث ترمز ناهموار و ایجاد صدا به‌دلیل تماس ناهموار لنت به روتور شود. همچنین مشکلات فیزیکی کالیپر مثل فرسودگی یا روغن‌کاری نادرست پین‌ها و اسلایدها، می‌تواند حرکات غیرعادی ایجاد کند که به بروز صدای ترمز خواهد انجامید.

 روغن‌کاری ناکافی

روانکاری مناسب برای حرکت صاف کولیس و لنت ضروری است. روانکاری ناکافی یا استفاده از نوع نامناسب روان‌کننده می‌تواند منجر به اصطکاک نامناسب و درنهایت ایجاد صدای سوت ترمز شود. داغ شدن لنت‌های روغن ترمز و صدای سوت لنت‌ها هم به‌دلیل روغن‌کاری نامناسب در کنار استفاده زیاد از ترمز اتفاق می‌افتد.

 جای‌گیری نادرست لنت ترمز

اگر لنت ترمز به‌درستی نصب یا تنظیم نشده باشد، ممکن است نتواند به‌خوبی با روتور تماس داشته باشد و درنتیجه در هنگام ترمزگیری صداهایی ایجاد شود. ترمز گرفتن در دست‌اندازهای شدید هم می‌تواند سبب شود لنت ترمز و اجزای ترمز از جایشان خارج شوند.

رفع صدای سوت لنت ترمز

سرویس و نگهداری‌های مرتب

انجام سرویس دوره‌ای خودرو طبق توصیه سازنده بسیار مهم است. معاینات منظم می‌تواند به شناسایی مشکلات احتمالی ترمز و دیگر اجزای خودرو، قبل از تشدید آن‌ها کمک کند.

 نگهداری و روغنکاری اجزای کولیس

روانکاری مناسب اسلایدهای کولیس، پین‌ها و سایر قطعات متحرک برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از سروصدا بسیار مهم است. برای اطمینان از عملکرد مناسب، به‌طور منظم از یک روان‌کننده مقاوم در برابر دمای بالا استفاده کنید.

همچنین،به‌طور دوره‌ای کولیس را تمیز کنید و برای اطمینان از حرکت و تراز درست، از گریس مناسب استفاده کنید. گریس می‌تواند از چسبیدن و سایش ناهموار لنت جلوگیری کند. توجه داشته باشید که کولیس‌ها باید به‌درستی تراز شوند تا فشار در دو طرف روتور یکنواخت باشد. کالیپرهای نامناسب می‌توانند باعث ایجاد صدا و اختلال در ترمزگیری شوند.

 تعویض لنت ترمز

لنت ترمز باکیفیتی انتخاب کنید که به‌طور خاص برای وسیله نقلیه شما طراحی شده است. لنت‌های ممتاز به‌دلیل ساختار و مواد برتر، اغلب صدای کمتری تولید می‌کنند. همچنین مهم است که دستورالعمل‌های سازنده درباره فواصل تعویض لنت ترمز را رعایت کنید. تعویض لنت‌ها قبل از اینکه بیش‌ازحد فرسوده شوند، می‌تواند از مشکلات ثانویه جلوگیری کند.

 تعمیر یا تعویض روتور

اگر روتورهای خودرو کمی تاب برداشته‌اند، تراشیدن سطح آن‌ها می‌تواند سطح صاف آن را بازگرداند و ارتعاشاتی را که منجر به سوت کشیدن ترمز می‌شود، از بین ببرد. درصورتی‌که تاب روتور زیاد باشد، باید آن را تعویض کنید. همیشه روتورهای باکیفیتی خریداری کنید که کمتر مستعد تاب‌خوردگی هستند و اتلاف حرارت کمتری دارند. روتورهای شکاف‌دار یا سوراخ دار هم می‌توانند عملکرد را بهتر کنند و نویز را کاهش دهند.

نصب لنت ترمز توسط تعمیرکار حرفه‌ای

برای تعویض لنت و اجزای ترمز یا انجام کارهای تعمیر و نگهداری پیچیده‌تر، از کمکِ متخصصان حرفه‌ای بهره ببرید. متخصص خودرو به مشخصات گشتاور و هم‌ترازی کولیس توجه می‌کند تا سر‌وصدایی به‌دلیل مونتاژ نامناسب به‌وجود نیاید.

چطور از خرابی و سوت کشیدن لنت ترمز جلوگیری کنیم؟

پیشگیری، کلیدِ داشتنِ سیستم ترمزی بی‌صدا و قابل‌اعتماد است. با ایجاد عادات پیشگیرانه و توجه به نیازهای وسیله نقلیه خود، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی احتمال ایجاد صدای ترمز را کاهش دهید. رانندگی اصولی، ترمزگیری نرم و اجتناب از توقف‌های ناگهانی، فشار کمتری بر اجزای ترمز وارد می‌کند.

بازرسی چشمی منظم لنت‌ها، روتورها و کالیپرهای ترمز، تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی را ممکن می‌سازد و به رفع آن‌ها قبل از آنکه دیر شود، کمک می‌کند. تعمیرات به‌موقع، تعهد به ایمنی و مالکیت مسئولانه خودرو را نشان می‌دهد و عملکرد بهینه ترمز را تضمین می‌کند.

تمیز نگه‌داشتن اجزای ترمز با تعمیر و نگهداری منظم و روغن‌کاری مناسب، اصطکاک را به حداقل می‌رساند، عمر سیستم ترمز را افزایش می‌دهد و احتمال ایجاد صدا را کاهش می‌دهد.

انتخاب مکان‌های مناسب برای پارک کردن که خودرو را در برابر رطوبت و عوامل محیطی محافظت می‌کند، از ایجاد صدای سوت ترمز پیشگیری می‌کند. با ادغام این اقدامات پیشگیرانه در روال خود، ایمنی را در اولویت قرار می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا