اخباراخبار داخلیایرانی

پارس ELX با موتور XUM پسرفت کرد

آزمایش فنی و بررسی پارس ELX با موتور XUM

بابک چهارباشیان – در بازار با نام پرشیا موتور زانتیا می‌شناسندش و رنگ سفیدش از دیرباز آن را تا حدی در نگاه مشتریان بالا برده که بعضا خریدش را با فشار‌های مالی فراوان و در حد یک خودرو روز اروپایی به جان می‌خرند‌.

قیمت روز تمامی خودروهای موجود در بازار ( کلیک کنید)

به نقل از عصر خودرو- پارس ELX سه سال بعد از مدل معمولی این خودرو در سال 82 به بازار عرضه شد‌. در آن سال‌ها ELX تنها با 3آپشن خاص روی صندلی راننده و سرنشین جلو به همراه یک پیشرانه 110 اسب بخاری قدرتمند که پیش از آن در سیتروئن زانتیا مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته بود، توانست به خودرویی بدل شود که لوکس بودنش چندین پله فراتر از خودرو‌های تولید داخل دیگر بود. به هر حال گرم‌کن صندلی‌، تنظیم برقی و یک نشیمن راحت امکاناتی نبودند که بتوان روی هر خودرو وارداتی مشاهده کرد چه برسد به یک خودرو تولید داخل و همین امر موجب شد پارس ELX یک شبه ره صد‌ساله برود و حسابش از خودرو‌های دیگر داخلی جدا شود. آنچه در ELX بیش از دیگر مشخصه‌ها موجب استقبال از این خودرو می‌شد، پیشرانه XU7 L4 با حداکثر توان 110 اسب بخار بود؛ پیشرانه‌ای که به نظر می‌رسد با ارائه مدل جدید XUM توسط ایران‌خودرو قرار است برای همیشه به مرخصی برود تا نتیجه جدید مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو به عنوان قلبی جدید در دل خودرویی بتپد که در بازار نام موتور زانتیا را یدک می‌کشید و از این پس باید به دنبال توصیفی جدید در ادامه نامش باشد. این روز‌ها آن را با نام پارس ELX با موتور 2000 می‌شناسند در حالی که حجم واقعی موتور این خودرو 1905 سی‌سی است که بر اساس قواعد جهانی به عنوان یک پیشرانه 1.9 لیتری شناخته می‌شود. با این حال ایران‌خودرو این محصول را با عنوان پارس ELX 2000 به مشتریانش معرفی کرده و علاوه بر این قلب جدید، دستی به سر و گوش نمای داخلی خودرو به ویژه داشبورد کشیده است تا حال‌و‌هوای دهه 90 میلادی پدر این خودرو یعنی پژو 405 با داشبوردی جدید کمی رنگ‌و‌بوی تازگی به خود بگیرد. در پارس ELX با موتور جدید XUM  روی کاغذ قدرت 5 اسب بخار کم شده و شتاب حدود 2 ثانیه افزایش پیدا کرده است و مصرفش نیز 0.5 لیتر افزایش یافته لذا نمی‌توان انتظار داشت ELX جدید روند موفقیت‌های مدل قدیمی را ادامه بدهد اما آیا در واقعیت نیز روند عملکرد ELX به همین صورت است؟
برای پاسخ به این سوال در آزمایشی اختصاصی به سراغ این خودرو با موتور جدید XUM در پیست اتومبیلرانی آزادی رفتیم تا ضمن بررسی دقیق قابلیت‌های فنی این خودرو با موتور جدید آن را در کنار برادرانش با موتور‌های دیگر بیازماییم و ببینیم که جایگاه پارس با موتور XUM در بین دیگر اعضای خانواده پارس چگونه است.

پارس XUM-4
از پرشیا تا پارس 

اجازه دهید قبل از ورود به مراحل تست و زورآزمایی با این خودرو کمی به انواع و اقسام خودرو پارس یا همان پرشیا اسبق بپردازیم؛ خودرویی که در ابتدا با موتوری با نام XU7JP/L3 و حجم دقیق 1781 سی‌سی در سال 78 روانه بازار شد؛ خودرویی با ظاهر جذاب و جنگجو که اولین موتور انژکتوری محصولات ایران خودرو را در دل خود جای داده بود‌. وظیفه انتقال نیرو این موتور 98 اسب بخاری با یک گیربکس 5 سرعته دستی بود‌.
اما این موتور با قدرت خود‌، پاسخگوی تشنگان همیشگی سرعت و قدرت نبود‌، پس سال 83 خودرویی با نام  پارس ELX روانه بازار شد؛. خودرویی با 110 اسب بخار و رینگ‌های آلومینومی 15 اینچی‌. موتوری بهینه شده با 16 اسب بخار که یکی از لوکس‌ترین محصولات ایران خودرو در آن سال محسوب می‌شد‌. اما این بار قصد داریم پژو پارس را با تازه‌نفس‌ترین قلب خود تست کنیم‌؛ موتوری با کد تجاری XUM؛ موتوری که قالب‌های خطوط تولید و قطعات آن توسط سازندگان داخلی طراحی شده است‌.
موتور XUM با توجه به استاندارد یورو 4 خود‌، از ELX  با موتور L4 به مراتب سبزتر و پاک‌تر بوده و قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه است‌.  XUM  با میانگین مصرف ترکیبی 8.6 لیتر در 100 کیلومتر نوید هیجانی نسبتا کم هزینه را با بنزین 1000 تومانی به شما خواهد داد‌. 
یکی از نکات حائز اهمیت این موتور گشتاور 154 نیوتن متری در 3750 دور دقیقه است که در مقایسه با4250 موتور قبلی نوید شتاب اولیه بهتری را به ما خواهد داد‌. اما 5 اسب بخار کمتر نسبت به موتور L4  کمی ما را نگران می‌کند که باید به پیست رفته تا هر دو خودرو را به خوبی محک بزینم‌.  به گفته مهمدی نیکروان‌، مدیر پروژه XUM  در شرکت ایپکو‌، ماشین کاری جدید شاتون و تغییر کامل میل‌لنگ از اصلی‌ترین تغییرات موتور XUM در مقایسه با موتور 98 اسب بخاری XU7 است‌. وی همچنین در تکمیل آشنایی با موتور جدید XUM می‌افزاید‌: در این موتور به منظور کاهش وزن و اهداف مربوط به مصرف سوخت‌، پیستون کامل طراحی شده و در طراحی رینگ‌های جدید از شرکت ماهله آلمان بهره گرفته شده است‌.  به منظور دستیابی به الزامات یورو 4 نیز  پروفیل میل بادامک و منیفولدهای هوای خروجی تغییر کرده و به منظور تامین هدف‌های آلایندگی کاتالیست از زیر بدنه خارج شده و بعد از منیفولد خروجی قرار گرفته است‌.
پارس XUM-3

طرحی که سر انجام تغییر کرد‌…

شرکت ایران خودرو در نظر دارد برای سال 93، خودروی پژو پارس را با داشبورد تغییر شکل یافته و با موتور استاندارد یورو4 به بازار عرضه کند. البته از چند سال قبل انتظار می‌رفت تا ایران خودرو داشبورد قدیمی را تغییر دهد
که این اتفاق بعد از مدت‌ها و تغییراتی اساسی  سرانجام رخ داد‌. طرح داشبورد جدید، یادآور داشبورد خودروهای شرق آسیایی است  که در سال‌های گذشته مرسوم بوده‌اند‌.
یکی از اساسی‌ترین اتفاقات‌، تعبیه یک ایربگ جدید برای سر‌نشین جلو در داشبورد جدید است که در کنار کیسه هوای راننده نوید سفری امن‌تر را به شما و سرنشینانتان می‌دهد‌. سیستم پخش خودرو با تغییر اساسی ابعاد روبه‌رو شده و دیگر شما قادر نخواهید بود پخش‌های قدیمی خانواده پژو را روی آن نصب کنید و باید در بازار‌های سیستم صوتی به دنبال سیستم‌های پخش 2-DIN CD Receiver بگردید‌،  البته اگر سیستم صوتی ارتقا‌یافته این خودرو جوابگوی نیاز شما نباشد‌. قابلیت دیگری که در ELX جدید به چشم می‌خورد امکان نصب کنترل‌گر‌های سیستم صوتی روی فرمان مانند خودرو‌های 206 و 207i است‌. همان طور که تصاویر نیز گویا هستند‌، تغییراتی همچون تزئینات چوب و روکش‌های چرمی و دسته دنده با طراحی مدن، روحی تازه به فضای داخلی این خودرو داده است‌.

پارس XUM-2

 

پیست نوردی 

بهتر است دیگر از دنیای کسل‌کننده اعداد و ارقام بیرون بیاییم و سری به پیست و ELX  جدید بزنیم‌. این اعداد خسته‌کننده صرفا برای مهندسان و محیط آزمایشگاهی است. خودرویی موفق است که از تست جاده و پیست سربلند بیرون آید‌. در  خودرو را باز کرده و به محیط آشنای پارس وارد می‌شویم‌. با توجه به حساسیت نسبی تست‌، صندلی خودرو را سختگیرانه تنظیم کردیم و آغاز آزمایش‌…
لازم به یادآوری است که این تست در پیست آزادی انجام شده پس به غیر از تست «حداکثر سرعت» که در فضای 400 متری پیست نا‌ممکن است‌، مابقی به خوبی قابل بررسی بود‌. ابتدا اولین و به ظاهر ساده‌ترین مقایسه که همان درگ بود انجام شد‌. نتیجه به مانند انتظارمان از اعداد و ارقام روی کاغذ بود‌؛ سریع‌ترین خودرو ELX  با موتور L4  (زانتیا) و بعد از آن XUM  و در آخر نیز پارس سال‌. حال به سراغ تست اصلی و عبور از پیست با حداکثر توان و حرکت روی لیمیت این خودرو‌هاست‌. 

 

پشت فرمان پارس قدیمی‌…

با L4  یا همان پارس قدیمی با موتور 1.8 لیتری 110 اسب بخاری آزمایش را آغاز می‌کنیم؛ خودرویی که مدت‌ها نظر جوانان را به خود جلب کرده بود؛ رقیبی جدی برای پژو 206 تیپ 5 در میان عاشقان سرعت‌. خودرو مورد آزمایش کاملا  استاندارد بوده و تغییراتی همچون کاهش ارتفاع (به هر طریق ممکن) و تغییر سایز و جنس تایر‌های لحاظ نشده بود‌. حرکت از خط شروع با شتاب مناسبی انجام شد‌؛ شتابی که به گفته کارخانه 8.1 ثانیه تا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر نیاز دارد‌. با دنده 2 وارد پیچ طولانی و عریض 400متر نخست وارد شدیم‌. خودرو  در پیچ ناپایدار عمل می‌کرد و بیش فرمانی‌، غیر قابل پذیرش بود و با توجه به توان مناسب موتور با کمی بیش فرمانی (Over Steer)‌، با دنده 3 از پیچ خارج شدیم و با حداکثر توان به انتهای 400 متر دوم نزدیک شدیم‌. عملکرد ترمز با توجه به سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب به همراه تکنولوژی ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD کاملا قابل قبول است‌. هنگام گذر از پیچ از Late Apex (عبور از نقطه‌ای جلوتر از قله هندسی پیچ) گذر کردیم اما ناپایداری خودرو به شدت در این پیچ خودنمایی می‌کرد که با فرمان‌های مخالف و کنترل گاز، خودرو مهار شدو به مسیر ادامه داد‌. در کل این موتور و گیربکسش از پایداری خودرو به مراتب بهتر عمل کردند‌.

 

پشت فرمان پارس با موتور جدید XUM

شتاب اولیه کمی کمتر از L4  بود اما تفاوت به آن صورت محسوس نیست‌. شروع به حرکت می‌کنیم‌. در پیچ اول خودرو به راحتی توانایی ورود به پیچ با دنده 3  را داشته و طول پیچ را با اطمینان بیشتری نسبت به خودرو قبل پشت سر می‌گذارد و به علت عدم لزوم تعویض دنده‌، در هنگام خروج از پیچ کم فرمانی (Understeer) کمتری نسبت به نسل قبل داشته و خودرو با اطمینان و ثبات بیشتری وارد 400 متر دوم می‌شود‌. در انتهای مسیر مستقیم با دنده 2 وارد پیچ S  شکل می‌شویم که در این قسمت پایداری به شدت مناسب‌تر این خودرو نسبت به برادر بزرگ‌ترش احساس شد‌. سیستم‌های ترمز نیز به خوبی پاسخگوی موتور 105 اسب بخاری این خودرو بود‌.

 

کلام آخر

هر دو خودرو ابعاد و فضای مناسبی برای خانواده‌های پر وسیله ایرانی فراهم می‌کنند  و فنر بندی نسبتا نرم و گیربکس‌های همگون با موتور دردسر تعویض دنده را در ترافیک‌های کلانشهرهای ایران کمی راحت‌تر کرده و این تغییرات در  طراحی داخلی  کمی شما را از یکنواختی پژو پارس‌های قبلی خارج کرده و احساس خودرویی کشف نشده را به شما می‌دهد‌؛ تغییراتی که تا نشان‌دهنده‌های پشت آمپر و فرمان نیز رسوخ کرده است‌. اما در کل شاید کمی قدرت این مدل کمتر از ELX L4  باشد اما هماهنگی بهتر موتور و گیربکس و گشتاور بهتر‌، رانندگی مفرح و ساده‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد‌.

پژو پارس XUM 2000پشت آمپر پارس XUM 2000

دنده 6 : گفتنی است که سری اول پارس های ELX که با موتور XUM به مشتریان تحویل داده شده اند از نظر طراحی داخل کابین و داشبورد تفاوتی با مدل های پیشین نداشته اند و با همان ادوات داخلی قبلی به بازار عرضه شده اند.نوشته 2.0 بر روی گلگیر پارس های ELX به معنای بهره گیری این خودروها از پیشرانه 1.9 لیتری XUM است و تفاوت یا عدم تفاوت داشبورد و فضای داخلی نمی

تواند معیار تشخیص ELX های جدید نسبت به نمونه های قبلی باشد. 

قیمت رسمی این خودرو در حدود 38 میلیون تومان اعلام شده است،اما قیمت بازار ELX جدید با موتور XUM به 48 میلیون تومان می رسد،برای مشاهده قیمت لحظه ای خودرو ها می توانید به اینجا مراجعه فرمایید.

جدول مشخصات فنی پارس ELX XUM در مقایسه با ELX (موتور زانتیا) به نقل از سایت ایران خودرو

پژو پارس XUM جدول مشخصات فنی،شتاب،مقایسه با ELX،عملکرد،سرعت

پارس ELX با موتور XUM لیست تجهیزات و امکانات رفاهی

پارس XUM موتور 2000 امکانات و آپشن ها

آزمایش رانندگی با پارس LX را می توانید از اینجا بخوانید

 

پارس LX آزمایش رانندگی

60 دیدگاه

      1. سلام دوستان.نظر شماهایی ک پارس داشتن ودارن خودرو پارس چه مدلش ازهمه لحاظ بهتره.معمولی یا سال یا تی یو فایو یا ایکس یو ام …صفرشو بگیریم کومش مناسبتره؟؟؟ممنون

        1. حالا قراره که پژو پارس با موتور EF7 بسازن و بدن بیرون به نظر من اگر چنین کاری بکنند بهترین مدل پژو پارس میشه
          به نظر من اگر ماشین پژو خوب میخاین کمی صبر کنید تا پژو 301 بیاد تو بازار که مطمئنم که ماشین بدون مشکل و پر قدرتیه

  1. دست متخصصین داخلی درد نکنه 2000 سی سی و 105 اسب بخار با چین که هیچ با آنگولا رقابت میکنیم

  2. هر جور که مقایسه می کنم هیچ برتری نسبت به پارس LX اتاق جدید نداره و با همان اتاق قدیمی دو میلیون تومان هم گرانتر از پارس LX جدیده.!در کل با چسبوندن یه ELX پشت این مدل پارس بیشتر نام ELX های قبلی رو خراب میکنن.الان هم که مدل های ۹۳ اومده باز هم داشبورد قدیمی هستند و حتی کامپیوتر سفری و صندلی چند حرکته هم ندارن.یه پارس سال بگیر ۳۵ تومن یه هدرز بگیر و یه رینگ آلومینیومی میشه ۳۷ تومن.ازین هم بهتر میشه.مصرفتم کمتره

    1. چطور حساب میکنی مهندس؟؟؟پارس lx داری؟؟؟حاظری یه شتاب و تا ۱۶۰ بگیریم؟؟؟یه سر به اپارات بزن قسمت سرچ کلمهxum رو تایپ کن صفر تا ۲۰۰ رو گذاشتم جاده ام نشون میدم صفر تا ۱۸۰ رو توی ۳۵ثانیه پر میکنم tu5 صفر تا ۱۸۰ رو توی ۴۸ ثانیه پر میکنه میتونی خودتم توی یه جاده تست بکنی

    2. حجم موتور tu5 برو نگاه کن حجم xum هم نگاه کن, درسته 8 سوپاپه ولی خیلی قویتر از tu5 , برو درگ های xum با tu5 رو نگاه کن tu5 هرچی زور میزنه اخر میفته عقب, همیشه elx تو همه پارس ها سر بوده همین الانم هست, اینایی هم که میگن کیفیت نداره یاپارتی ندارن,یا اصلا این ماشینو ندارن, یه پارتی اگه داشته باشی میتونی بهترین ماشینو در بیاری من الان xum دارم دروغ نمیگم, عالی عالیه, شتاب خیلی خوب نسبت به بقیه پارس ها داره, هرکی بخره پشیمون نمیشه عالی

      1. سلام من یه ۲۰۶ وی هشت مدل ۹۵ دارم میخوام با پارس elx 2000 معاوضه کنم بنظرتون معاوضه کنم یا نه؟

        1. من هر دو رو داشتم البته پارس من 2000 نبود. راستش پارس اتاق خیلی بهتری داره و چون نمی خواد زیاد معکوس بدی سواریش بهتره. اما وی 8 با وجود خشک تر بودندو صندلی های نامناسبترش و اینکه بیشتر مجبوری معکوس بدی یه مقداری از پارس با کیفیت تره

  3. ممنون ولی چرا داده های بدست امده را اعلام نکردید برای نمونه سرعت در پیچ و حتی به نظر میرسه شتابهای اعلامی هم مربوط به عددهای کارخونه باشه تا نتیجه تست واقعی.و مسافت ترمزگیری هم قید نشده با وجودی که آزمایشگر گفته بجز حداکثر سرعت مابقی تستها قابل انجام بوده.بازهم ممنون ولی لطفا کاملش کنید.

  4. سلام ضمن تشکر از ازمایشات به عمل امده ولی متاسفانه من زیاد متوجه نشدم..من میخوام ماشین بخرم قبلا یه دونه پارس 8سوپاپ داشتم ولی به دلیل علاقه زیاد به سرهت و مسابقه فروختمش الان موندم مدل 92 Elx قدیمی رو بخرم یا صفر Elx 2000 XUM??!???لطقا راهنماییم کنید…ممنون

      1. به نظر من جای پارس ۴۲ میلیونی با قدرت ۱۰۵ اسب و گشتاور ۱۵۵ بیاین سمند ef7 با قیمت۳۳ میلیون با قدرت ۱۱۶ اسب و گشتاور ۱۵۶ نیوتن بگیرین ۱۰ میلیون اختلافو با ۷ میلیونش میتونین کیت کامل توربو شارژر و اینتر کولر و تقویت شاسی و سیستم تعلیق انجام بدین خیلی به صرفه تره فقط کافیه هوای فشرده رو روی ۱۵ پی اس ای تنظیم کنی قدرت موتور به ۱۸۶ اسب و گشتاور ۲۳۳ نیوتن میرسه حال کردی دو میلیونم یه گیربکش یازده به یک زانتیا ۲۰۰۰ بگیر راحت میتونی باهاش ۲۵۰ تا سرعت با پایداری سرعت بگیرین ولی حتما بعد تقویت موتور و گیربکس شاسی و تعلیقو کامل تقویت یا با نمونه قویتر تعویض کنین که اگه نکنین دودش تو چش خودتون میره یا حق

    1. xum صفر بگیر قطعات یدکی l4 خیلی گرونتر از xum هستش و از اونجای پارسelx خودروی پرشتاب هستش اکثر خریداران جوانان هستند و موتور خودرو رو به شدت فشار میارن شتاب xumوl4 تقریبا تا ۱۵۰ یکی هستش و اصن معلوم نمیشه اما ۱۵۰ به بعد l4 خیلی بهتر از xum عمل میکند

  5. با سلام
    آیا پارس ELX جدید با موتور XUM که الان موجوده ، تو شتاب تیپ 5 رو میگیره ؟
    اگه نه اختلافشون چحوریه ؟

    1. به علت کم بودن تعداد پارس های XUM تا کنون تستی در این رابطه انجام نشده ولی با توجه به مشخصات پیشرانه،کمی بعید به نظر می رسید که شانس برتری نسبت به تیپ 5 های 7.4.5 را داشته باشد.

  6. چرا ما نباید همچون دیگر کشورها نسبت به ساخت خودرو درفضای تجارتی و رقابت سالم برخوردار باشیم این کارها فقط زحمات متخصصان ما را که انصافا زحمت هم میکشند به باد میدهد متخصصان ما بجای وصله پینه کارهای دیگران میتوانستند با صرف همین انرژی نه بیشتر به دستاوردهایی برسند که اکنون خودرو سازهای کره رسیده اند تا کی ما باید دنباله رو باشیم آنهم با این شششعارهایی که بیشتردهان پر کن اند تا اینکه آینده ای قابل قبول برای کشوری که سی وپنج سال پیش تمام زیر ساختهای لازم را برای ورود در صنعت و اقتصادی پویا را داشت و دستمان از خیلیها همچون کره ایهاجلوتربود باعث خجالت است که ایرانی افتخارش سوار شدن کیای کره باشد این بازار جهانی متعلق به کشور ما بود که اکنون کره در آن جولان میدهد

  7. به نظر من همه اینا حرفه مفته .ملتو خر میکنه .موتو فقط موتور 16سوپاپ و2000 سی سی زانتیا و بس.اگه راشت میگین همون موتور زانتیا رو بذارین رو پارس سگش شرف داره به این موتور آشقالی و چینی هایی که میدین دست ملت.

  8. به نظر من از سال 91 به بالا خرید خودروی ایرانی کلا اشتباهه من مدل 92 elxصفرش رو خودم در اوردم الان موتورش روغن کم میکنه و بخار میده خدا لعنت کنه به خودرو های ایرانی و تمام

  9. سلام من میخوام پارس موتور زانتیایی مدل ۸۳ یا ۸۴ بخرم
    به نظرتون خوبه که این مدل رو بگیرم
    بعد از لحاظ موتوری چه جاهایی رو چک کنم؟

  10. به نظر من اصلا ماشین کهنه نگیرمن 84دارم با صدتا کارکردچند ماهه افتاده به خرج تازه اصلا کارهم نکرده نو بگیر ولی خودت دردسر ننداز

  11. آرش
    با سلام من 2 با تو جاده با iBMW 328 تقویت شده 2014 و بیار دیگه با خودرو MG GS کنار به کنار سمند سفیی نو بودم دقیقیا 200 کیلومتر سرعت داشتند . بعد از رد سرعت 200 ازشون رد میشدم . این بود که سرچ کردم ببینم چطور اینا اینقدر سرعت می تونند برند

  12. سلام دوستان من میخوام پارس بخرم تا 19 ملیون هم پول دارم . حالا نمیدونم چه مدل ماشینی رو بگیرم . مدل پایین موتور زانتیا یا مدل بالا معمولی . باز تو مدل بالاها بین مدلای 84تا86 کدومشون بهتره . ممنون از راهنماییتون

    1. شما با این بودجه اصلن پارس نگیر که فقط یه لگنش رو بهت میدن. پار خوب دست کم باید 25 بدی. با 19 تومن دنبال glx و سمند باش. تازه اونم نه مدل بالا

    2. سلام
      نوزده تومن راحت یه پارس معمولی 88یا89سلامت میتونی بخری ای ال ایکس هم اگه بگردی تا مدل هشتاد و پنج میتونی بخری خیالت راحت این مدلا بهترین ماشینهای داخله فقط مراقب باش سلامتشوپیدا کن

  13. سلام مرسی از اطلاعاتتون واقعا عالی بود در جواب دوستمان که گفت ۲۰۶ تیپ ۵ بهتر از پارس هست بگم ی نگای پاذس میرزه به ۱۰۰ تا ۲۰۶ در ضمن تو شتاب ۲۰۶ خوبه تا دنده۳ ولی بعدش پارس لولش میکنه شکی نکن پارس های الان مزخرفن انگا پراید هیچ فرقی نمیکنه من پشت همشون نشستم شتاب که میگیری اصلا احساس نمیکنی شتابی در کار نیستکه احساس کنه ادم مدل های قبلی زمانی که پاتو رو گاز میزاشتی سرت میچسپید به پشتی صندلی ولی از ۹۳ به بعد گند زدن به هر حال الام موتور xum ماشینی خوبی هست ولی موتور ۲۰۶ اصلا بدرد نمیخوره درسته شتاب داره ولی تنه ی پارس سنگین هست نمیتونه زیاددوام بیاره در کل پارس بهتر از ۲۰۶ هست فرقی نداره چی باشه ببخشید اگر متنم زیاد شد یا علی

    1. شما انگار اطلاعاتت خیلی کمه که میگی کیفیت موتور ۲۰۶ازپارس پایینتره…کاملا برعکس میگی….بیشترین خرابیهای انجین بین پارس و ۲۰۶ مربوط به پارس هستش…قدرت مانور ۲۰۶ چندین برابر پارسه…تو پیچ ها پارس افتضاحه…من سه سال پارس داشتم بعد ۲۰۶ گرفتم و فهمیدم الکی اون سه سال خودم رو سرکارگزاشته بودم….البته الان مزدا ۳دارم..خخخخ…..ولی درکل ۲۰۶ از لحاظ جمع بندی کلی ازپارس چه قدیمی و چه جدید بهتره…

  14. اقا سروش شما اگر تحقیق کنید متوجه می شوید که فرانسوی ها در زمینه ساخت هاچ بک مهارت دارند و در این زمینه رکوردهای جهانی هم دارند همانند 205 و 206 من خودم طرفدار هاچ بک های فرانسوی هستم مخصوصا پژو و با تمام وجود عاشقشونم هر کسی هم که سواری 206 و پارس تجربه کرده باشه میدونه که کیفیت سواری 206 واقعا بالاتر از پارس و در زمینه ایمنی و طراحی هم خیلی بالاتر اگر 208 فرانسه با قیمت منصفانه عرضه بشه من خودم برای زیر پا خریدارم

    1. سلام دوستان
      من فوق لیسانس موتور هستم
      موتور XUM همون موتور قدیمی 405 1800cc هست که ایرانخودرو خلاقیت به خرج داده و دستکاریش کرده و یکم حجمشو افزایش داده و مصرفشو بهینه کرده و توان بیشتر و این موتورها فیلرشون شیم میذارن و موتور صدای موتور پیکان میده
      اگه موتور زانتیا بود از نظر فنی از همه اینا سرتر بود ولی با این شرایط ناچاری TU5 بهتره و عمر موتور خیلی بیشتر ،مصرف سوخت پایین و تکنولوژی 16 سوپاپ با 110 اسب قدرت و تایپت هیدرولیکی بدون نیاز به شیم یا فیلر گذاری.

  15. واقعا خجالت نمیکشن اسم طراح روی خودشون میذارن؟
    کجای دنیا از متور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ استفاده میشه واسه خودرو که اینا همچین طراحی کردن لااقل آرمELXرو روش نزنین و متور زانتیا رو زیر سوال نبرین.
    واقعا خجالت آوره
    بلد نیستین دست نزنین همون خودرو چینی وارد کنین لااقل میگیم چین ساخته و حیثیت خودمونو به باد نمیدیم

  16. سلام. من شهریور 95 یک دستگاه xum خریدم ایربک به کل غیر فعال بود . بخاری اصلا کار نمیکنه و بجای صندلی پرشیا صندلی دنا گزاشتن ، سینی زیر موتور رو هم از فلزی به پلاستیکی تغییر دادن.
    جای سواله که چرا ماشینی رو که 42 ملیون به مردم میدن حتی یکبار اون رو چک نمیکنن و مهر کنترل نهایی میزنن؟!!!

  17. من درگ پارس و با 207دیدم بیچاره راننده پارس فکر کنم از خجالت آب شد هیچ حرفی واسه گفتن نداشت سوسک شد با این حالبنظرم 206تیپ5هم از نظر ظاهر هم ديسيپلين خیلی سرتر از پارسه

  18. بدبختی ماست که باید آشغال های فرانسوی مثل ال نود که هیچ بویی از تکنولوژی روز نبرده که هیچ امنیت هم نداره زیربندی رو اگر نگاه کنین هیچی نداره با قیافه ضایع – ببخشید ولی واضحه افرادی که در به اصطلاح صنعت خودرو ما هستن واقعا به معنی واقعی کلمه عتیقه هستند
    دوستان یکبار تا حالا فکر کردین چرا یک دستگاه رنو پژو یا سیتروئن امریکا وجود نداره که هیچ کلا اجازه ورود نداره مخصوصا سیتروئن که رسما امنیتش رد شده وممنوع شده – ۴۰۵ رو اون زمان بردن آمریکا ولی خیلی زود جمع شد و شدیدا برخورد کردن یکی از عوامل برخورد مصرف زیاد بود اونم تازه با بنزین سوپر اونجا _ حساب کنین که با بنزین اشغال داخلی چقدر میسوزونه اگر همون موتور قدیمی رو سوار شده باشین با کولر راحت بالای شونزده هفده میسوزونه

    1. دوست عزیز اینکه پژو در امریکا نیست به معنی بد بودن نیست چون که الان خیلی از آشغال های چینی در امریکا حظور دارن آیا اونا از رنو و پژو بهترن؟ امریکای سیاست های خودش رو داره و به خاطر ارز و اینجور مسائل هاست که از فرانسه خودرو وارد نمیکنه وگرنه همه میدونن فرانسه زادگاه خودرو هستش اولین دوچرخه ها ماشین ها تو فرانسه اختراع و ساخته شده تا ابر ماشین های بی همتایی مثل بوگاتی — در ضمن شما معلومه هیچی از خودرو نمیدونی چون الان پژو دومین و رنو سومین خودرو ساز بزرگ اروپا شناخته میشه شرکت خودروسازی نیسان ژاپن بدست رنو اداره میشه و 50 درصد شرکت به مالکیت رنو هستش همینطور در پخش ماشین سنگین رنو با ولوو در ساخت و طراحی موتور ها مشارکت دارند
      پژو 3008 امسال بعنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شد همچنین سال 2014 پژو 308 این ما ایرانی ها هستیم که پژو رو با قطعات چینی بدنام کردیم وگرنه الان شما در سایت ویکی پدیای امریکا هم نگاه بیاندازید پژو قدیمی ترین خودرو ساز دونیا هست همچنین دیگر شرکت های فرانسوی تا بحال هم بیشتر از 10 مدل از خودرو های گروه پژو سیتروئن بهترین خودروی سال اروپا شدن منابع ( در گوگل سرچ کنید car of the years )

      1. کدام خودروی چینی در آمریکا وجود داره “خیلی از چینی ها ” میشه نام ببرید؟؟؟ چرا در مورد هیچ مطلبی اطلاع دقیق ندارید اظهار نظر میکنبد !!اخیرا رنو و پژو برای ورود به آمریکا رایزنی هایی کردند که بی نتیجه ماند مسکل امنیت خودروهای فرانسوی ظاهر نامتعارف و طراحی ضعیف آنها به مذاق کشورهای متمول خوش نمی آید شما حاشیه خلیج فارس آمریکا و سویس و سوئد و دانمارک و آلمان و انگلیس استرالیا و کانادا را نگاهی بیندازید فروش فرانسوی ها در انها بسیار ناچیز و در برخی موارد مثل کانادا و آمریکا وجود ندارد پس با دلایل بی منطق و از روی برهان های بی پایه و اساس سعی در توجیه خودروهای فرانسوی نکنید بزرگترین مشکل فرانیوی ها طراحی پیچیده غیر ضروری آنها و استهلاک زیاد است که در تمامی مقالات و برگردان آنها میتوانید مطالعه کنید البته این موضوع را تمامی افراد متخصص و آگاه میدانند و تنها عده ای هستند که با طرفداری محض ازین فرانسوی ها آنها را باکیفیت و زیبا میخوانند در صورتیکه واقعیت عریان است مردم به فرانسوی سازان اعتمادی ندارند دلیل خرید بالای ال نوت و مشتقات آن هم نبود رقیبی در این رنج و بازار ایزوله و محدود ایران است در سایر ممالک هم بعنوان ارزانترین خودروی رومانیایی که اخیرا در هند تولید میشود هم مورد اقبال طیفی از خریداران قرار گرفته که میخواهند فقط یک چهار چرخه متحرک ابتیاع کنند و نه یک خودرو

      2. کارشناس محترم میشه چندتا از تولیدات چین رو که در بازار ایالات متحده هست نام ببرید?و اینکه پژو و سیتروئن جزو بزرگترین تولید کنندگان هستن چون بازار افریقا و آسیا و بیشتر از همه امریکای جنوبی رو هدف گرفتن.پژو چندین ساله داره تلاش میکنه سهمی از بازار ایالات متحده رو بدست بیاره که نمیتونه.

  19. ببخشید می خواستم بدونم بین پارس های TU5 و Elx وسال صفر کدومش از نظر کیفیت قطعات و … بهتره ؟

  20. سلام دوستان به نظر من پراید بخرین ولی پژو پارس نه من هر مدلیش رو امتحان کردم به ریالی نمی ارزه از وقتی که پرشیا رو پارس کردن ببخشید ریدن به ماشین

  21. سلام
    دوستان عزیز کسی مانی فولد و دریچه گاز پژو پارس 2000 رو سراغ داره یا تلفن از کسی یا جایی که داشته باشه بهم بده
    آخه توی تصادف شکسته به هر دری هم میزنم نمیتونم پیدا کنم
    ممنون از لطفتون

    1. سلام دوست عزیز،اگه منظورتون به منیفولد پارس xum هست،من با هزار بدبختی امروز تونستم شیراز گیر بیارم.البته چون نمایندگیها ندارن،به قیمت آزاد خریدم 170 تومن

  22. اخه یکی نیست به شماها بگه ماشین صفر که آب بندی نشده رو پیست نمیبرن اونم این ماشین که با کاتا یورو 4 کلا نفس نداره رو با Elx l4 کار کرده تست میزنین بعد میگین پسرفت کرده، هر کسی این ماشینو داره میدونه بعد از حذف کاتالیزور ماشین از زمین تا آسمون تفاوتش میشه، بعد شما حداقل ماشین رو ببرین روی داینو متر تست کنین شعر ور ایران خودرو رو کردین ملاک خودتون اخه؟ من خودم بردم روی داینو متر 105 نیست اولا 110 اسبه و 158 گشتاور بر متر داره شما اول برو تست کن درست بعد تیتر بزن

  23. با سلام.دوستان بنده پرشیاxumدارم.از دوستانی که این ماشینو دارن سوالی داشتم اونم اینکه سرو صدای زیاد موتور و زوزه در زمان خلاصی ماشین طبیعیه؟؟؟با تشکر.

  24. قابل توجه کسانی که پژو پارس ELX موتور XU9 که در ایران به XUM معروف است این خودرو با حجم دقیق 1905cc و 8 سوپاپ در ایران میباشد انواع 16 سوپاپه آن در خارج از ایران آباد یافت میشود … هیچ میدانید برای تبدیل مدل 8 سوپاپ به 16 سوپاپ از سر سیلندر پژو پارس ELX موتور زانتیایی 1800 سوپر لوکس استفاده کرد یعنی کافیه شما پیستونهای پژو پارس موتور زانتیایی 1800 ( ELX ) که به زبان بازاری L4 و سر سیلندر 16 سوپاپه استفاده کرد چون قطر سیلندر ها برابر است فقط یک برنامه ریزی کوچولو برای ECU میخاد و تسمه تایم هم 3.5mm شل تر ببندید یا دو دندانه بزرگتر بخرید و از رانندگی لذت ببرید و بدانید که یک دفعه 35 اسب بخار توان بیشتر شده و گشتاور نیز حدود 20 نیوتن افزوده شده…
    لطفا” نشر دهید
    سپاسگزارم
    کلید واژه ، پژو پارس XUM و تبدیل به 16 سوپاپ
    فقط با تعویض سر سیلندر و برای محکم کاری پیستونها

  25. دیدگاه خود را وارد کنید…سلام.بچه ها میخوام پارس بگیرم.ولی موندم elx بگیرم یاLX!لطفا راهنمایی کنید

  26. سلام
    والا جوری از این ماشین تعریف می‌کنید که انگار ماشین روز دنیاس
    کسانی هم که این ماشین رو می‌خرن انگار لوکس ترین ماشین دنیارو خریدن
    ماشینی که نه معلومه باباش کیه نه مادرش
    من کارمند ایران خودرو ام
    والا خودم و همکارا ۲۰۶ تیپ ۵ رو به این ترجیح میدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا