نگاهی بر بورگوارد BX5 ؛ داستانی به سبک ام‌جی GS

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | 9 نظر

نگاهی بر بورگوارد BX5 ؛ داستانی به سبک ام‌جی GS

سال‌ها پیش کمپانی بوگوارد آلمانی در بازارهای جهانی حرف زیادی برای گفتن داشت اما پس از جنگ‌جهانی دوم و یک دوره نسبتا کوتاه پر فروغ، این برند اعلام ورشکستگی کرد. نوادگان آقای کارل بورگوارد پس از ۵۰ سال تصمیم گرفتند که کارخانه‌اش را دوباره احیا کنند و برای این کار، با فوتون چین شروع به همکاری کردند. برای شروع مدل BX7 معرفی شد که یک SUV میان سایز لوکس است و بعد از آن نوبت به یک شاسی بلند کوچکتر به نام BX5 رسید.

دومین شاسی بلند این کمپانی احیا شده، به نسبت از طراحی پویاتر و جذاب‌تری نسبت به برادر بزرگترش بهره می‌برد. هرچند همچون BX7 ردپای کپی‌برداری در قسمت‌هایی از آن به خصوص در جلوپنجره دیده می‌شود.

طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب برابر ۴۴۹۰، ۱۸۷۷ و ۱۶۷۵ میلی‌متر هستند که آن را در کلاس خودرویی همانند بی‌ام‌و X1 قرار می‌دهد.

در نمای جلوی این SUV خطوط شکسته و تیز بر روی کاپوت عضلانی رخ‌نمایی می‌کند. نوار‌های نقره‌ای رنگ به دور مه شکن و بالای ورودی هوا،‌ چهره‌ای مدرن به BX5 بخشیده‌اند. جلوپنجره همچون دیگر خودروی بورگوارد بزرگ است و حس اسپرت بودن را به خوبی منتقل می‌کند.

در عقب خودرو اوضاع کمی فرق می‌کند و دیگر خبر چندانی از خطوط شکسته نیست. سپر به طرز افراطی بزرگ طراحی شده و طراحی ساده‌ آن از زیبایی خودرو می‌کاهد و تنها دیفیوزر مقداری از عیب‌های این قسمت را می‌پوشاند. با وجود این گفته‌ها،‌ نمی‌توان به طراحان زیاد خرده گرفت و تلاش آنان برای ایجاد خودرویی برای جوانان تا حدی مورد قبول است.

در داخل BX5 شاهد طرحی مشابه خودروهای آلمانی هستیم. کنسول وسط و داشبورد طرحی ساده و کلاسیک دارند و برخلاف خارج خودرو که پر از خطوط شکسته بود، در این قسمت‌ طراح‌ها محتاطانه عمل کرده و خبری از خطوط فضایی نیست. خوشبختانه بخش طراحی بورگوارد در آلمان قرار دارد وگرنه باید شاهد خطوطی فضایی و طرحی شلوغ به سبک خودروهای چینی بودیم که البته حس لوکس‌بودن خودروهای آلمانی را به سرنشینان ابدا منتقل نمی‌کند.

صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی این شاسی‌بلند در نظر گرفته شده است. گوشی‌های هوشمند به راحتی می‌توانند به این سیستم متصل شوند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار طراحی شده توسط بورگوارد، می‌توان در هرجایی به صورت بی‌سیم از وضعیت خودرو آگاه شد. در ضمن اگر خودرو دزدیده شود، اطلاعات مسیر طی شده به تلفن همراه راننده ارسال خواهد شد.

موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژر در زیر کاپوت این بورگوارد قرار دارد که می‌تواند قدرت ۱۹۰ اسب‌بخاری را در دور ۵۵۰۰ تولید کند. گشتاور آن نیز در بین دورهای ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ به ۲۸۰ نیوتون بر متر می‌رسد. البته موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر نیز با قدرت ۱۴۰ اسب‌بخاری برای این ماشین قابل انتخاب است که مشخص نیست کدام موتور بر روی نسخه‌هایی که به ایران وارد می‌شوند قرار خواهد گرفت. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برای موتور ۱.۸ لیتری در نظر گرفته شده است.طبق گفته وبسایت رسمی بورگوارد، این مشخصات فنی ممکن است برای بازارهای آسیایی فرق کند پس باید منتظر بمانیم تا ویژگی مدل‌هایی که به ایران وارد خواهند شد مشخص شود.

برای حضور در بازارهای اروپایی، بورگوارد باید به ایمنی بحث ایمنی خودرو توجه زیادی می‌کرد و ادعا می‌کند که اینگونه نیز هست. هرچند این ادعا هنوز توسط تست‌های تصادف اروپایی به تایید نرسیده است.

Bx5 همچون برادر بزرگترش می‌تواند تا ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، پرده‌ای و جانبی) داشته باشد. سامانه‌های کامپیوتری مختلفی برای جلوگیری از تصادف درنظر گرفته شده‌اند که می‌توان به هشدار نقطه کور، راهنمای تابلو‌های جاده‌ای و هشدار خواب‌آلودگی اشاره داشت. همچنین دوربین ۳۶۰ درجه‌ کمک شایانی به رانندگان به خصوص هنگام پارک‌ خواهد کرد و دیگر نگرانی بابت نقاط کور در هنگام خروج از پارک وجود نخواهد داشت.

قیمت بورگوارد در بازار چین از ۱۵۰ هزار یوآن (حدود ۲۲ هزار دلار) آغاز می‌شود که مقداری کمتر از هیوندای توسان است. پس احتمالا در بازار ایران نیز باید شاهد رقابت این آلمانی-چینی با خودروهایی همچون توسان و اسپورتیج باشیم. پیش از این نیز دورگه‌ای به نام ام‌جی GS سعی کرده بود به رقابت با این دو برادر ناتنی بپردازد که نتیجه‌ای جز شکست برای آن در بر نداشت. حال باید ببینیم چه سرانجامی برای بورگوارد BX5 رقم خواهد خورد؛ چیزی که البته ارتباط مستقیمی با قیمت نهایی و تبلیغات پیرامون این شاسی‌بلند خواهد داشت.


9 دیدگاه

  1. shaahin e | مرداد 14, 1396 | لینک نظر

    چرا بعضی از دوستان فکر میکنن ما کره ای دوست نداریم ؟ چرا واقعا ؟ یعنی کسی هست از سورنتو و سانتافه و انواع اپتیما و سوناتا بدش بیاد ؟ اما خوب سانتافه الان ۲۵۰ قیمتشه و الان کولئوس اومده با ۲۰۰ تومن و یا تلیسمن . من مطمئنم اگر همچین ماشینایی وارد بشم هیوندای در ایران با اون موتور های ضعیفه سورنتو و سانتافه و دوستانشون حتی نیسان ایکس تریل (که قیافه ای هم نداره ) اما با قیمت های فضایی دیگه طرفدار ندارن . ۵۰ میلیون کمتر و یه ماشین با طراحی و کیفیت در حد اونها . اگر اپتیما و یا سوناتا به قیمت تلیسمن باشن و من و الان همه طرفدار رنو شدن چونکه موتور خوبی داره و در ضمن واقعا رنو میخواد خوب سرمایه گذاری کنه در ایران اگر چه فعلا موفق نبوده در این ضمینه

    • در پاسخ به: shaahin e

      هامون | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

      دوست و برادر عزیز
      قبول دارم رنو برند خوبی در مقابل ایرانیها و چینیهاست اما در مقابل ضعفهای بزرگی هم دارد که وقتی 200 میلیون پول برای خرید خودرو درنظر بگیری قطعا ً از خرید رنو یا پژو پشیمون میشی , مهمترین ضعف خودروهای فرانسوی هزینه های بالای تعمیرات و قطعات یدکی به غایت گرون میباشد که تا 80 درصد مشتری را از خرید پشیمون میکنه بعدش میرسه به عمر متوسط خودرو همانطور که میدانید در اروپا خودروها نهایتا 5 تا 8 سال عمر دارند و بعد از آن اسقاط میشوند و به خاطر همین موضوع عمر مفید این خودروها تا همین مدت درنظر گرفته می شود(اروپاییها به خودرو به چشم کالای مصرفی نگاه میکنند مثل گوشی یا حتی ظروف آشپزخانه) درست برعکس خودروهای ژاپنی و آمریکائی که مشتریانشون با خودرو عجین میشوند و به نوعی عاشق خودروشون هستند بنده به چشم آمریکائیهای بسیاری را دیده ام که خودروشونه مثل بچشون تروخشک میکنن به همین دلیل با این نگاه در این کشورها خودرو ساخته میشود لذا اگر دقت بفرمائید متوجه میشوید که مردمی که مانند آفریقا یا آسیا و حتی استرالیا کمی به فرهنگ آمریکائی نزدیکترند (از لحاظ آداب رفتاری) به دنبال اینگونه خودروها میگردند – در مورد کره ایها باید بگم ایشان تلاش زیادی کرده اند مانند ژاپنیها و آمریکاییها بسازند که تا حدودی موفق هم بوده اند با دید آسیایی
      حق نگهدارتان

      • در پاسخ به: هامون

        shaahin e | مرداد 16, 1396 | لینک نظر

        نه از منظور کلی من به خوبی برداشت نکردید و یا شاید من خوب ننوشتم . الان اپتیما یا سوناتا با موتور توربو موجود باشن دیگه کسی دنبال تلیسمن نمیره . البته این دو شرکت دارن گرانفروشی هم میشن تا حدودی . رنو کولئوس در منطقه آزاد گویا ۱۲۰ تومن قیمت داره یعنی کمتر از دو برابر قیمت خورده اما سانتافه هم همین قیمته اما دارن ۲۵۰ میفروشن . در ضمن بحث تویوتا رو مثلا پیش نکشیدم بحثم در مورد قیمت ها و ارزش خودروها بود یا مثلا سراتوی ۸ سال پیش رو داره سایپا به چه قیمتی مونتاژ میکنه ؟ اصلا درست نیست قیمتش ما نباید اون رو بخریم مخصوصا کسایی که دائم مدعی خرید دست دوم ۱۰۰ میلیونی هستن . این جریانات هم دقیق مثل شاخ های مجازی شده که ما خودمون داریم اونها رو ترغیب به شاخ شدن میکنیم

  2. sunmartin | مرداد 13, 1396 | لینک نظر

    خطاب به کره ای ستیزان که با انواع اسامی فیک و مجهول فقط در جهت کوبش کره ای ها میکوشن و به حمد خدا همیشه به طبل تو خالی میزنند
    نه تنها در ایران بلکه در اروپا آمریکا استرالیا کانادا خودروهای کره ای فروش بالا کیفیت بالا طراحی بی نظیر و زیبا و گارانتی های محکم و خوبی دارند بازخورد کیا هیوندا در استرالیا و امریکا بح ی خوب است که طی 6 سال گذشته تا به امروز همواره بلحاظ کیفیت در رده های اول تا پنجم بلحاظ ایمنی در رده های اول در مبحث اعتماد مشتریان و انتخاب در رده های اول تا سوم پس از روی معده نظر دادن بسیار راحته این حرف بی پایه و اساس که ” خودروهای کره ای فقط در ایران طرفدار دارند و ایران بازاری برعکس سایر جهان دارد” هم حرفی بی منطق تهی از واقعیت و نشاندهنده درک نادرست از اوضاع موجود و سلایق خریدارن و ممکن است با غرض ورزی و کتمان واقعیت همراه باشد
    در بازار لیران مانند سراسر جهان برند تویوتا با مدل کرولا و کمری بیشترین طرفدار را دارد درست بمانند اقصی نقاط جهان و یا مدل ویا سراتو و هیوندای الانترا بالاترین فروش را در کنار کیا اسپرتیج و هیوندای سانتافه و توسان دارند درست بمانند استرالیا آمریکا و اروپا پس درج ابن مطلب نادرست که فروش برخی خودروها فقط در ایران بالاست از سر لجبازی و وارون جلوه دادن واقعیت هاست البته استثنا وجود بمانند پراید که در ایران بواسطه قبمت کمتر و شرایط فروش بهتر بیشترین فروش را داراست
    در مورد بورگوارد این خودرو دیگر هیچ نشانی از آلمان ندارد این خودرو از صفر تا صد در چین تولید و مونتاژ میشود
    بورگوارد به سرنوشت امجی چینی دچار میشود همانطور که امجی در ایران بمانند سایر نقاط جهان نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد و کمترین فروش را تجربه کرد

  3. رامین | مرداد 12, 1396 | لینک نظر

    بیخوده. پول میدی خودروی اصل و نسب دار بگیر

    • در پاسخ به: رامین

      احمدرضا | مرداد 14, 1396 | لینک نظر

      اتفاقاً این خودرو اصل و نسب داره و سابقه طولانی داره. بحث اینه که آیا شرکت وارد کننده اش میتونه خدمات مناسب بهش بده یا اینکه بعد از مدتی وارداتش متوقف میشه و خدماتش هم به تبعش کاهش پیدا میکنه. اگه این برند توی بازار جا بیفته شاید لااقل از کره ایها خریدش به صرفه تر باشه ولی برای فروشهای اولیه خریدش ریسک داره و تبعاً اگه وارد کننده دنبال جا انداختن این برند هست لازمه که نسبت به رقبا با قیمت پایینتری ارایه اش کنه. تبعاً اگه مثلاً نسبت به رقبای کره ای هم قیمت یا با اختلاف قیمت اندکی ارایه بشه کسی ریسک خریدش رو قبول نخواهد کرد.

  4. حامد | مرداد 12, 1396 | لینک نظر

    جناب نویسنده گرامی
    در بازار ایران هوندا CRV و تویوتا راو4 و میتسوبیشی و .. هم بر خلاف بازار جهانی ، بازار فروش را به کره ای ها باخته اند.. ربطی به ماشین ندارد بلکه به فرهنگ و دانش خودرویی مردم مربوط است که در ایران همه چیز برعکس دنیاست و خودروهای کم مایه و بنجل کره ای بسیار طرفدار دارند در صورتیکه در اکثر بازارهای دنیا ، این خودروها با ضرب آفرهای گوناگون به خریدار ، مشتری دارند..
    وقتی در ترافیک سنگین شهری و کوچه های تنگ شهرهای ما ، بر خلاف روال بازار دنیا ، سانتافه پرفروش ترین خودرو هایوندای و پرفروش ترین خودروی وارداتی در حضور برندهای ژاپنی و اروپایی است ، یعنی این بازار منطق ندارد ..!!! پس در مورد شکست ننویسید که دلیل آن جهل جامعه است..!

    • در پاسخ به: حامد

      مهدی مهدیخانی | مرداد 13, 1396 | لینک نظر

      سلام ممنون که دیدگاه‌های خودتون را با ما به اشتراک میذارین.
      بنده هم هیچ‌جایی نگفتم که خودرو‌های کره‌ای برتری دارن بر این ماشین و یا برعکس. با توجه به علاقه‌ی خریداران به کره‌‌ای‌ها و جا افتادن این ماشین‌ها تو ایران و این عقیده که چون ماشین توی چین تولید میشه پس کاملا چینیه و دیگه ارزش خرید نداره این حرف‌ها گفته شد. چیزی که درمورد برند ام‌جی هم تو ایران اتفاق افتاد و با ضعف‌هایی که شرکت واردکننده داشت به موفقیت چندانی نرسید.
      این ماشین هم که هنوز به ایران نیومده و نمیشه درمورد کیفیتش اظهار نظر قطعی کرد. فعلا باید صبر کنیم ببینیم واکنش مردم نسبت به این ماشین چی هستش و اگه واردکننده خوب عمل کنه میتونه موفق باشه.

      • در پاسخ به: مهدی مهدیخانی

        shaahin e | مرداد 14, 1396 | لینک نظر

        الان اگه در نظر بگیریم خداوکیلی مدیران خودرو از همه ی نمایندگی های دیگه ژاپنی کره ای و اروپایی از همگی موفق تر عمل کرده باید قبول کنیم این رو . ام جی هم قیمت هاش منطقی نبودن و نیستن چون هرطور حساب میکردی خیلی سود در نظر میگرفت واسه خودش . این برند آلمانی هم نمیتونه با سانتافه و حتی با ۵۰ میلیون قیمت کمتر رقابت کنه چونکه واقعا برند بدون پشتوانه ای هست .