اسلایدردانش خودرویی

5 مورد از مهمترین نکات نگهداری خودرو

بدون شک بهترین راه برای نگهداری خودرو، پیش رفتن با برنامه زمانی سرویس کارخانه سازنده خودرو است اما این انتخاب به دلایل مختلف دیگر گزینه ای برای بعضی از افراد به حساب نمی آید. هزینه بالا یکی از مهمترین دلایل است. سرویس خودرو در مراکز خدمات کارخانه سازنده واقعا گران درمی آید. به طور معمول زمانی که مردم در مورد نگهداری خودرو خود فکر میکنند، آن را محدود به تعویض روغن خودرو و یا تعویض فیلترهوا میدانند و به دیگر نکات نگهداری به عنوان یک هزینه غیر ضروری نگاه میکنند. متاسفانه با این دیدگاه، خیلی از مهمترین ملزومات نگهداری خودرو به کنار رانده میشوند. اگر تصمیم گرفته اید که خودرو شخصی خود را به سرویس کارخانه سازنده نبرده و خودتان دست به کار شوید، مطمئن شوید که این 5 مورد از قلم نیفتند.

بررسی روغن ترمز

روغن ترمز خودرو خاصیت جذب رطوبت را داراست. حتی در یک سیستم ترمز کاملا بسته شده این قابلیت وجود خواهد داشت و روغن ترمز میتواند رطوبت را از محیط اطراف جذب کند. با جذب رطوبت، دمای جوش مایع پایین آمده و امکان زنگ زدن و خوردگی را در سیستم افزایش میدهد. معمولا کارخانه های سازنده در چندین مقطع زمانی برای از بین بردن آثار مخرب تبخیر روغن ترمز در نظر میگیرند. اما اگر کارخانه سازنده شما این عمل را انجام نداده بود، هر سه سال یا هر 36000 مایل (58000 کیلومتر) (هرکدام که زودتر به وقوع پیوست) این عمل را در نظر بگیرید.

روغن ترمز چيست و چه كاری انجام می دهد؟

روغن گیربکس اتوماتیک

به منظور کاهش هزینه های نگهداری، کارخانه های خودروسازی از روغن هایی استفاده میکنند که به ادعای آنها نیازی به تعویض ندارد. اگر این ادعا واقعیت داشت تمامی مشکلات حل میشد! که واقعیت دارد اما مرکز انتقال نیرو در خودروهای مدرن سخت تر از نسخه های قدیمی خود کار میکنند و در یک بخش موتور کوچکتر و بدون تهویه هوا، در گذر زمان بازهم آثار تخریب آنها قابل مشاهده است. این روغن ها بعد از 100هزار مایل تخریب خواهند شد. شما اگر قصد به تعویض این روغن دارید کمی کمتر و یا بیشتر از 60000 مایل (96000 کیلومتر) این کار را انجام دهید.

چه زمانى بايد روغن گیربکس را تعويض كنيد؟

مایع خنک کننده

مانند مورد قبل نیز مایع خنک کننده به عنوان یک مایعی در ماشین قرار میگیرد که یک عمر کار خواهد کرد و نیازی به تعویض نخواهد داشت. یک بار دیگر باید گفت که این ادعا کاملا درست نیست! تخریب مایع خنک کننده در گذر زمان با تغییرات دما و تعادل pH این مایع را از حالت ایده آل خارج میکند که باعث ضربه خوردن موتور و یا بخش هایی است که نیاز به خنک کردن دارد. بهترین فاصله زمانی برای تعویض مایع خنک کننده 40هزار تا 60 هزار مایل (64هزار تا 96هزار کیلومتر) است. این تعویض باعث میشود که تعادل pH به حالت مناسب خود بازگردد که خنک کنندگی سیستم شما را در حالت ایده آل نگه خواهد داشت.

دلایل افزایش بیش از حد دمای موتور چیست؟

 

فیلتر هوای کابین

فیلترهوا مسئولیت پاکسازی هوای خارج خودرو را که به داخل کابین می آید و مسافر را تحت تاثیر قرار میدهد را داراست. فیلتر بعضی از خودروهای معمولی وظیفه فیلتر کردن گرده ها و گرد و خاک را بر عهده دارند. اما فیلترهای بعضی خودروها که از کربن (زغال) فعال درست شده اند، علاوه بر جذب گرده ها و گرد و خاک، بوهای بد و آلاینده های هوا را نیز جذب میکنند. جایگزینی این فیلترها معمولا هزینه ای را دربر نخواهد داشت و میتواند تاثیر بسزایی در هوایی که شما تنفس میکنید داشته باشد.

چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟

 

تنظیمات سوپاپ خودرو

علی­رغم وجود خودروهایی جدید که به صورت اتوماتیک سوپاپ های هیدرولیک را تنظیم میکنند، خودروهای بسیار زیادی هستند که همچنان از لیفترهای مکانیکی سوپاپ بهره میبرند. این لیفترها نیازمند بررسی های پاکیزگی موضعی و درصورت نیاز تعمیرات و تنظیمات هستند. بهترین سناریو در عدم تنظیم بودن سوپاپ ها باعث سفت شدن و یا شل شدن سوپاپ ها شده که کاهش قدرت و بازده را به دنبال خواهد داشت. بدترین سناریو نیز میتواند آسیب شدید موتور و سوختگی سوپاپ ها باشد.

چگونه سوپاپ‌ها را فیلرگیری کنیم؟

با این وجود این لیست تمامی سرویس هایی نیست که باید انجام بگیرند، بلکه سرویس هایی هستند که به طورمعمول برای عملکرد بهتر خودرو درنظر گرفته میشوند. بازهم باید خاطرنشان کرد که بهترین برنامه برای نگهداری و سرویس خودرو، مراجعه به نمایندگی و مراکز خدمات کارخانه سازنده خودرو شما است.

3 دیدگاه

  1. اب بندی موتور خیلی مهمه
    فیلترها و روغن رو از نمایندگی بخرید و بیرون عوض کنید
    وگرنه سر دو سال …موتور تعمیر اساسی
    مثل ef7 تجربه خودم

    1. اب بندی لازمه ولی یه موتور اگه مراحل تولید استاندارد رو پشت سر گذاشته باشه هیچوقت سر دو سال در اثر برند روغن متفاوت از نمایندگی به تعمیر نمیاد
      مشکل از کارخونس که از اول موتور بی کیفیت تولید کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا