نگاهی به لیفان ایکس X70 ،مشخصات فنی و گالری + ویدئو

پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | 6 نظر

نگاهی به لیفان ایکس X70 ،مشخصات فنی و گالری + ویدئو

همانطور که می دانید، امتیاز مونتاژ و عرضه محصولات لیفان در ایران چندی است به شرکت خودروسازان بم واگذار شده و این شرکت در تلاش است تا چند محصول جدید، از جمله لیفان X70 را به سبد محصولات لیفان در ایران اضافه کند. به این بهانه، نگاهی به این محصول می اندازیم تا ببینیم به چه میزان شانس موفقیت در بازار ایران را دارد.

ویدئو بررسی لیفان X70:

لیفان X70

 

تاریخچه لیفان X70

شاسی بلند موجود از لیفان در بازار کشورمان، سالهاست که توسط این شرکت و در چهره های مختلف عرضه می شود و اخیرا این شرکت، اقدام به عرضه مدل لیفان X80 نیز کرده است که رقیبی برای شاسی بلندهای محبوب کره ای، نظیر هیوندای سانتافه محسوب می شود و در سبکی شبیه به آن ها قرار دارد. پس از عرضه این دو محصول، لیفان ایکس هفتاد توسط این شرکت به بازار عرضه گردید. همانطور که از نام آن مشخص است، این خودرو در جایگاهی مابین X60 و X80 قرار دارد. لیفان ایکس هفتاد برای اولین بار در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای در بهار 1394 رونمایی شد.

 

لیفان X70

 

طراحی ظاهری لیفان X70

بررسی ظاهر خارجی

قبلا نیز گفته ایم که لیفان سبک مشخصی در طراحی خودروهایش ندارد و این مورد باعث می شود طراحان دست بازی در طراحی خودروها داشته باشند. از این رو به جز قسمت جلو پنجره، که در محصولات جدید لیفان به سبکی رایج تبدیل شده، طراحان نهایت سعی خود را به کار بسته اند تا خودرویشان ظاهری شبیه به رنج روور ایووک داشته باشد. شباهت های دیگری میان لیفان ایکس هفتاد و محصولات معروف بازار جهانی نظیر لندروور دیسکاوری، جیپ گرند چروکی و تویوتا FJ نیز می توان در طراحی بدنه یافت.

 

لیفان X70

 

با وجود کپی کاری و الهام گیری بیش از حد طراحان لیفان از محصولات معروف اروپایی و آمریکایی، این مورد باعث شده تا طراحی خودرو نسبتا هماهنگ و زیبا از آب در بیاید و مشکل خاصی در طراحی آن دیده نشود. با توجه به تشنگی بازار ایران نسبت به ورود خودروهایی با ظاهر جدید، می توان مطمئن بود از نظر ظاهری، لیفان ایکس هفتاد می تواند به موفقیت های خوبی در بازار دست پیدا کند.

با این وجود، طراحی خودرو کمی گنگ است و در حالتی مابین یک ون خانوادگی و یک شاسی بلند سایز متوسط قرار دارد. رینگ های خودرو همانند بسیاری دیگر از محصولات چینی، بیش از حد کوچک هستند و با نمای خشن و تقریبا عضلانی خودرو هماهنگی چندانی ندارند که نکته جالبی در این خودرو به نظر نمی رسد.

 

جدول ابعاد و اندازه لیفان X70 :

طول*عرض*ارتفاع 4390*1820*1715 میلیمتر
فاصله بین دو محور 2610 میلیمتر
وزن خالص 1385 کیلوگرم در نسخه دستی، 1415 کیلوگرم در نسخه اتوماتیک
ظرفیت باک 55 لیتر
سایز تایرهای جلو 215/60 R17
سایز تایرهای عقب 225/55 R18
ظرفیت سرنشین 5 نفر

 

لیفان X70

 

بررسی ظاهر داخلی

در زمینه طراحی داخلی نیز، طراحان لیفان سعی بر آن داشته اند تا مسیر بزرگان را طی کنند و ظاهری شبیه به آفرودرهای واقعی بازار به لیفان ایکس هفتاد بخشیده اند. یک صفحه نمایش بزرگ در قسمت میانی کابین جای گرفته است و دکمه های کنترلی، در قسمت های زیرین آن قرار گرفته اند. مطابق اصول طراحی مینیمال، دکمه ها بیش از حد در داشبورد خودرو مورد استفاده قرار نگرفته اند. همچنین لیفان در طراحی X70 از رنگ نارنجی استفاده کرده است تا آن را بیش از پیش، شبیه به خودروهای روز بازار در آورد.

 

لیفان X70

 

طراحی فرمان، بسیار زیبا بوده و دکمه های کنترل کننده زیادی بر روی آن قرار دارد که مسلما مورد پسند مشتریان آپشن دوست ایرانی قرار خواهد گرفت. اما می توان به طراحی داخلی ایرادی نیز وارد کرد. این ایراد شامل دکمه های مربوط به سیستم های کنترلی امنیتی خودرو، نظیر ESP و کنترل کننده خودرو در شیب می شود که در فضایی پایین تر از کنترلرهای سیستم تهویه قرار گرفته اند و حالتی مخفی دارند. این دکمه ها در برخی شرایط نظیر شرایط برفی یا حرکت در جاده های شیبدار مورد نیاز هستند و بهتر است تا راننده در به کارگیری آن ها، دردسر نداشته باشد.

 

لیفان X70

 

پیشرانه و قوای فنی

با وجود آن که شباهت های زیادی مابین لیفان و دیگر خودروسازان چینی وجود دارد، این شرکت معمولا پیشرانه های مناسبی را برای خودروهایش در نظر می گیرد. مطابق این رسم، برای لیفان ایکس هفتاد در ابتدا یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژر در نظر گرفته شده بود که قابلیت تولید 150 اسب بخار قدرت را داشت. با این وجود هنوز اطلاعاتی در مورد این پیشرانه بر روی سایت لیفان قرار نگرفته و تنها پیشرانه ای که برای لیفان ایکس هفتاد به طور رسمی در نظر گرفته شده، دو لیتری تنفس طبیعی است. جدول مشخصات فنی این خودرو در ادامه می تواند راهنمای شما برای درک بهتر لیفان ایکس هفتاد باشد.

 

جدول مشخصات فنی لیفانX70 :

نوع موتور دو لیتری تنفس طبیعی
کد موتور LF483Q
حجم دقیق 1988 سی سی
نسبت تراکم 10:1
حداکثر قدرت 140 اسب بخار
حداکثر گشتاور 185 نیوتون متر
نوع جعبه دنده پنج سرعته دستی یا CVT
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
سیستم فرمان هیدرولیک یا HPS
سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ
حداکثر سرعت 175 کیلومتر در نمونه اتوماتیک، 180 کیلومتر در نمونه دستی
مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در نمونه دستی و 7.7 لیتر در نمونه اتوماتیک

 

لیفان X70

 

همانطور که مشاهده می کنید، مشخصات فنی این خودرو شباهت زیادی به نزدیک ترین رقیب، یعنی چری تیگو5 دارد و به راحتی می تواند این محصول با سابقه چری را، در صورت عرضه با قیمت مناسب و امکانات راضی کننده به چالش بکشد.

با این وجود، وزن زیاد خودرو به همراه گیربکس CVT و موتور دو لیتری تنفس طبیعی با قدرت و گشتاوری که در لیست ذکر شده است، نوید بخش شتاب متوسط خواهد بود و این مورد نشان می دهد لیفان ایکس هفتاد خودرویی نیست که مناسب درگ های خیابانی یا رانندگی هیجان انگیز باشد، و بیشتر برای مصارف خانوادگی می تواند مفید واقع شود.

علاوه بر آن، نصب سیستم های ABS, EBD, EBA, TCS, ESP به همراه TPMS، می تواند برای پدرانی مفید باشد که به دنبال خرید یک خودروی ایمن برای مصارف خانواده خود هستند و بودجه خرید محصولات وارداتی را ندارند.

 

لیفان X70

 

آیا لیفانX70 می تواند در رقابت موفق ظاهر شود؟

همانطور که می دانید، شرکت خودروسازان بم به عنوان زیر مجموعه ای از کرمان موتور، قابلیت استفاده از شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش این شرکت را دارد و از این نظر، می تواند به خوبی در برابر رقبای تازه وارد قد علم کند و در مقابل دیگر رقبای پر سابقه، در رقابت قوی ظاهر شود.

اگر بخواهیم در مورد قیمت گذاری صحبت کنیم، صحبت از محدوده قیمتی 100 الی 180 هزار یوان برای لیفان ایکس هفتاد شده است که با توجه به قیمت تقریبی دو هزار تومان برای هر یوان چین در بازار آزاد، نباید توقع داشته باشیم ارزان تر از محصولاتی همچون چری تیگو5 یا جک S5 به بازار بیاید.

 

لیفان X70

 

با توجه به افت قابل توجه قدرت خرید مشتریان ایرانی، شرکت های ارایه کننده محصولات چینی، در صورتی که تمایل دارند فعالیت های خود را در بازار تک قطبی خودرو ایران گسترش دهند، بهتر است با ارایه تسهیلات فروش و برقراری شرایط فروش اقساطی، وجهه خوبی از خود برای مشتریان فراهم کنند.

 

 

همانطور که در متن مشاهده نمودید، عمده رقبای این خودرو دیگر شاسی بلند های تک دیفرانسیل چینی هستند که در سگمنت مشابه یا با اختلاف یک سگمنت، قیمتی مشابه در بازار دارند. این خودروها عبارتند از بی وای دیS6، چری تیگو5، جک S5 و هاوال H2 . امیدواریم که خودروسازان بم با تکیه بر عرضه محصولات لیفان به بازار کشور، و ارایه محصولات جدید تری همچون ون خانوادگی M7 و شاسی بلند X7، و محصولات دیگری از لیفان، علاوه بر تنوع بخشی به سبد محصولات خود، بتواند تا حدی کمبود سگمنت های خاص و خودروهای ایمن را در بازار خودروی کشورمان پر کند.


6 دیدگاه

  1. حسن | آبان 11, 1397 | لینک نظر

    قیافه خوبه له جز از زاویه عقب که زیادی آینده و یه جورایی به نظرم مثل تیگو ۵ نسبت عرض به ارتفاعش زیاده

  2. مهدی لیفانی | آبان 11, 1397 | لینک نظر

    قیمتش چنده من خریدارم عینهو رنجروور هستش …میخرم به عشق رنجروور ایووک

    • در پاسخ به: مهدی لیفانی

      اشکان | آبان 13, 1397 | لینک نظر

      داداش این لیفان چلغوز کجاش با لندرور ایووک شبیهه؟مثل شباهت لیفان ۶۲۰ و بی‌ام‌و ام۳?

  3. sunmartin | آبان 10, 1397 | لینک نظر

    رقیبی جز بی ام دبلیو ایکس 6 براش متصور نیستم سانتافه و سورنتو باید در مقابلش تعظیم کنن در ضمن اون حلبی فلزی مارک لیفان روی فرمون (_رول..) منو کشته زیباییش فقط اگه جلو آفتاب کنده نشه

    • در پاسخ به: sunmartin

      اشکان | آبان 13, 1397 | لینک نظر

      ایکس سیکس جلوش بوق میزنه…اینو باید با هامر مقایسه کرد

      • در پاسخ به: اشکان

        sunmartin | آبان 14, 1397 | لینک نظر

        ایکس سیکس در مقابل عظمت این چینی زیبا مجالی برای بحث ندارد