اخباراخبار داخلیاسلایدربررسیچینی

آزمایش فنی برلیانس H230 در پیست آزادی

ارزان ترین چینی سایپا- پرسیس یا برلیانس h200 یا در واقع برلیانس h230 ، محصول بعدی سایپا و یکی از ارزان ترین خودروهای سدان چینی موجود در بازار کشورمان خواهد بود که چند ماه پیش در برنامه تست سایپا فرصت محک زدن توانایی های فنی آن در پیست آزادی فراهم شد.پیشتر در مطالبی به معرفی پرسیس پرداخته بودیم اما در این مطلب قصد داریم بیشتر به تست و تجربه رانندگی با مدل های دنده دستی و اتوماتیک پرسیس را در پیست آزادی بپردازیم.

پرسیس h230 برلیانس

پرسیس از طراحی هماهنگ اما نه چندان زیبایی برخوردار است و به خصوص در نمای جلو نمی تواند آنطور که باید و شاید نظر بیننده را به خود جلب کند و زاویه رو به پایین چراغ های جلو در کنار طراحی خاص و کم نظیر آینه های جانبی در این بخش بسیار جلب توجه می کند.نمای جانبی با چرخ های کوچک و خط و خطوطی ساده ، مواجه بودن با یک سدان اقتصادی و ارزان قیمت را فریاد می کشد،بزرگترین نقطه ضعف در این بخش به خط برش درب عقب و طراحی گلگیر عقب باز می گردد که ناخوداگاه می تواند هر فردی را به یاد فاجعه تبدیل 206 هاچ بک به صندوق دار بیاندازد.

 

پرسیس - برلیانس h230

 

در نمای عقب شباهت فراوانی با سایر خودروهای چینی و آسیای شرقی به چشم می خورد که البته جز سادگی بیش از حد،مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد اما نکته عجیب این است که طراحان برلیانس ظاهرا جسارتی را که در طرح نمای جلو به کار بسته بودند در طراحی نمای عقب ناگهان از دست داده اند و کوچکترین شباهتی و هماهنگی ای بین خط و خطوط شکل دهنده چراغ های جلو و عقب دیده نمی شود.

پرسیس برلیانس h230

 

پس از باز کردن درب خودرو با فضای داخلی نه چندان زییایی مواجه خواهید شد که سرتاسر از پلاستیک خشک شکل گرفته است.ابعاد کابین و ارگونومی فضای کاربری راننده نسبتا مناسب به نظر می رسد اما صندلی ها مشخصا دربر گیرندگی مطلوبی ندارند و حالتی نیمکت مانند را تداعی می کنند.سرانجام نوبت به آزمایش رانندگی با این خودروها رسیده است.خوشبختانه هر دو مدل دنده دستی و اتوماتیک در محل حاضر هستند و امکان تست و بررسی آن ها وجود دارد.نخست به سراغ نمونه دنده دستی می رویم و پس از بستن کمربند ایمنی، حرکت را آغاز می کنیم.

برلیانس_پرسیس_H230_Brilliance (4)

 

با موتور 1.5 لیتری،حدود 105 اسب بخار قدرت و ضرایب بلند گیربکس ، نباید انتظار شتاب گیری تند و تیزی را از این سدان اقتصادی داشته باشید.ترمزها بر خلاف انتظار اولیه عملکرد خوبی را به نمایش میگذارند اما عملکرد سیستم ABS در نمونه دنده دستی مختل شده است و از این رو قفل شدن تایر کم کیفیت چینی به کرات اتفاق می افتد.سیستم تعلیق طراحی ساده و عملکرد نسبتا نرمی دارد که البته در شاخص ضعیف بودن حرکت گهواره ای به پای سایپا آریو یا همان S300 نمی رسد اما به هرحال نمی توان هندلیگ پرسیس را اسپرت یا رانندگی با آن را جوان پسند توصیف کرد.نمونه گیربکس اتوماتیک از نظر زمان تعویض دنده با نقص های متعددی مواجه است که از جمله آنها می توان به تاخیر فراوان در هنگام سبک کردن دنده و یا تعلل غیر قابل اجتناب در اعمال دنده معکوس اشاره کرد.عجیب آنکه حتی در حالت تعویض دستی (تیپ ترونیک) نیز مجموعه نرم افزاری گیربکس از دستورات راننده نافرمانی می کند و در هیچ حالتی سر زیر بار تعویض به موقع دنده نمی برد.

پرسیس برلیانس H230

قیمت و شرایط بازار پرسیس/برلسیانس H230

با توجه به طیف قیمت 37 الی 43 میلیون تومانی پرسیس، می توان گفت که این ماشین چینی از یک سو می تواند با خانواده پژو 206 صندوق دار و رانا رقابت کند و از سوی دیگر رقیب نمونه سدان MVM 315 محسوب می شود که البته در زمینه طراحی از تمامی رقبا جا می ماند و در زمینه عملکرد فنی هم قطعا نمی تواند با سری صندوق داری 206 و رانا رقابت کند،با این حساب باید تنها شانس پرسیس را برای موفقیت در بازار فروش، مسئله کیفیت و دوام فنی دانست که شاید برخی خریداران به امید کیفیت بالاتر این خودرو نسبت به خانواده پژو 206، برای خرید پرسیس تمایل نشان دهند، البته طبیعتا هیچ شاخص و روشی برای پیش بینی میزان دوام یک خودرو چینی تازه وارد به بازار کشورمان وجود ندارد و برای ارزیابی این ویژگی باید ماه ها و سال ها انتظار کشید.

 

پرسیس / برلیانس H230،محصول جدید سایپا + مشخصات و قیمت نهایی

برلیانس H230 کابین

برلیانس H230؛قیمت،شرایط فروش،مشخصات و گالری

برلیانس H230؛قیمت،شرایط فروش،مشخصات و گالری

 

 

 

101 دیدگاه

    1. با توجه به داشتن سانروف رینگ آلمینیوم مه شکن سیستم صوتی بهتر و گیرباکس اتومات بنظر ارزش داره که 5 تومن بیشتر هزینه کرد.
      اما بعضی بررسی ها مثه بررسی دنده 6 زیاد گیربکس رو هوشمند ارزیابی نکردن. البته از دوستانی که دارن پرسیدم میگن بعد از مدت کوتاهی قلقش دستت میاد و مشکلی نداره. و مصه اینگه گیربکس AMT ساخت گترگ آلمان هست. اما گیربکس دستی ساخت خود چین.

  1. با سلام خدمت همه دوستان اقا کاوه من میخوام یه برلیانسh230اتومات بخرم میشه راهنماییم کنید با تشکر از لطفتون.

  2. با سلام
    به نظر من نویسنده این مقاله کاملاً مغرضانه نظرات غیر کارشناسی خودشو به خوانندگان تحمیل کرده و گرنه همین چهارچرخ بی کیفیت چینی خیلی از نمونه های داخلی بهتره .
    البته فراموش نکنیم که نمونه های داخلی هم اکثر قطعاتشون چینه
    در ضمن فراموش نکنیم این ماشین رو پارس خودرو مونتاژ میکنه و اگه کسی یه کوچولو تو بازار ماشین بوده باشه میدونه سوابق این شرکت داخلی از سال 1335 تا الان چجوری بوده ….دیگه قضاوت بر عهده ی خودتون

    1. تا جایی که من اطلاع دارم برلیانس اچ 320 و اچ 330 رو پارس خودرو مونتاژ میکنه و اما برلیانس مدل اچ 230 رو سایپا مونتاژ میکنه

    2. اون قسمت که از خودروهای داخلی بهتره رو موافقم ولی این خودرو رو سایپا مونتاژ میکنه که به مونتاژ خودروهای بی کیفیت معروفه. 330 و 320 رو پارس خودرو مونتاژ میکنه دوست عزیز.

    1. گیربکس اتوماتیک وقتی هنوز 2 سال از تولیدش نگذشته چه طور بررسی می شود!

      گیربکس 6 دنده AMT این خودرو از گیربکس خیلی از ماشین های 60 تا 80 میلیونی اعم از “آسا” خیلی بهتر کار می کنه

  3. بعنوان کسی که حدود 4 ماهه 230 اتومات دارم با بخش عمده ای از این مطلب موافق نیستم و بنظرم منصفانه نیست.
    شاید شما ماشین خیلی بهتری سوار میشید و این خودرو رو نپسندید اما توی رنج قیمتی خودش انتخاب خوبی هست و از جهاتی بهتر از سری 300 هست و معایبش خیلی کمتره.

  4. سلام
    من حدود چهار ماه هست این ماشین رو گرفتم.
    به نظر من اون عده ای که میگن این ماشین خوب نیست ، یا بخاطر چینی بودنشه یا اینکه با ماشین های گرون قیمت تر مقایسه میکنن.
    نظر من که چهار ماهه این ماشین رو داشتم اینه که تو رنج قیمت خودش بسیار خوبه ، چون هم طراحی خیلی زیبایی داره انصافا (من که برای اولین بار این ماشین رو از نزدیک دیدم گفتم قیمتش گرونه من که نمیتونم بخرم ، فکر کردم قیمتش خیلی بیشتر باشه ) به علاوه قدرت عالی داره ، تو سر بالایی عااالی میره بالا با پژو و 206 و سمند اصلا خواهش میکنم مقایسش نکنید ، ( البته قبول دارم که کیفیت داخل اتاقش میتونست بهتر باشه ). و اینکه فرمان این ماشین الکتریکیه که اگه دربارش تحقیق کنید مزایاش رو میفهمید ( این در حالی که اکثر خودرو های بازار فرمان هیدرولیک دارند )
    در کل اگر تو این رنج قیمت میخواهی ماشین بخری ، تو خرید این ماشین شک نکن ، از هر چی پژو و 206 و ال90 اینجور ماشینا ، بهتره . ( البته اتوماتش رو نمیدونم ، ولی طبق تحقیقی که کردم تیپ معمولیش بهتره ، در کل ماشین اتومات تو این رنج قیمت به درد نمیخوره.)

    1. گیرباکس این خودرو اتومات نیست AMT هست که گیربکس دستی اتومات شده هست (کلاچ برقی)
      طوری که کسانی که دارن میگن ازش راضی هستن. در صورتی که تجربه ای از استفاده کدل اتومات دارید بفرمایید استفاده کنیم
      با تشکر

  5. سلام. دوستان. من میخواستم۰ h23 بخرم اما الان متوجه شدم این مدل مونتاژ سایپا هست، و مدل های ۳۲۰ و ۳۳۰ مونتاژ پارس خودرو هست. به نظرتون نوع مونتاژ مهمه؟ چیکار کنم به نظرتون. لطفا دوستانی که تجربه دارند راهنماییم کنن

  6. سلام
    من چندین ماه است که یه ماشین اچ 230 خریدم البته دنده ای …راستش دلیل اولیه ام برای انتخابش قیمتش بود و قسط بندی 6 ماه یکبار که با بودجه من سازگاری داشت…من تقریبا همه جور ماشینی سوار شدم و تجربه رانندگی با بنز و بی ام و دبلیو رو هم دارم…. دوستانی که انتظار دارند با 40 تومن یه ماشین در حد بنز و بی ام و هیوندا و یا کیا سوار بشن قاعدتا به این مقصودشون نمی رسن ….اما اگر کمی انصاف داشته باشیم و واقعا از ماشین و رانندگی هم سر در بیاریم قطعا با ماشین برلیانس اچ 230 یک تجربه رانندگی بسیار خوبی خواهیم داشت…هرگز سواری، نرمی و اسودگی رانندگی با اچ 230 را با هیچکدام از تولیدات پژو و یا حتی ال 90 مقایسه نکنید …فوق العاده ماشین خوش سواری و نرمیه و از نظر شتاب گیری هم از همه ماشین های ایرانی بهتره و ماشین نسبتا جاداری هسنت هم برای راننده و م سرنشینان و از فضای داخلی ساده اما مفید و قابل استفاده ای برخورداره….مصرف سوخت بسیار خوبی داره و توی پیچ ها و سربالایی ها هم به هیچ عنوان کم نمیاره…من به عنوان مصرف کننده به جرءت می گم حالا که ما نمی تونیم با قیمت واقعی یک خودرو درجه یک بخریم …یکی از مقرون به صرفه ترین خودروهای موجود در بازار همین اچ 230 می باشد….باهمه منتقدین حاضرم روی تک تک مسائلش بحث کنم

  7. با سلام خدمت هموطنان عزیزم و مدیران محترم این سایت.
    خدمت دوستانم عارضم که بنده برلیانس اچ ۲۲۰ دستی را بر اساس بررسی خودم در مرداد ماه امسال خریدم.البته از کسی قبل از خرید نپرسیدم و دلیلش هم این است که در ایران هر کسی میگوید ماشین من خوب است و بقیه بدرد نخوردن!!!القصه ماشین برلیانس را خریدم..با این ماشین هم جاهای مختلفی رفته ام از جمله مسیرهای طولانی تهران تا عسلویه..از تهران تا عسلویه مصرف بنزین رفت و برگشتم ۱۶۰ لیتر شد.یعنی مسافت تقریبا ۳۰۰۰ کیلومتری را بعلاوه اینکه در عسلویه با ماشین ۳ بار تردد نمودم حدودا ۱۶۰ لیتر شد..کولر ماشین هم بگم که دوستانی که عسلویه رفتند می دانند تابستان عسلویه چطوره!!! کولر برلیانس خیلی خوب خنک میکند و همکارانم در اوج گرما از من می خواستن درجه کولر را کم کنم چون خیلی خنک می کند…فرمانش هم خیلی نرم است..کنترل ماشین خوبه مخصوصا توی پیچ و گردنه های مثل مسیر فیروز اباد و جم تا عسلویه راحت از سربالایی و پیچ ها با سرعت حداقل ۱۰۰ تا بدون اینکه کم بیاره بالا و پایین میرود..شتابش اگر دنده درست بدهیم خوبه و پارس و ۴۰۵ بهش نمیرسد..اتاقش جا داره..کلی تجهیزات کارمون را داخل صندوق عقبش گذاشتیم..برای راه دور خستگی اش خیلی کم و رانندگی باهاش لذت بخش است..عیبش فقط دید کم در هنگام عقب رفتن است!!!ماشین خوبی است نسبت به قیمتش .همکارانم عاشق شدن و یکی از اونا کلی گشت تا یک نفر را پیدا کرد و ازش برلیانس ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد را با قیمت ۴۱ میلیون توانست بخرد..پس افت قیمت ندارد..خیلی هم خوشحال است..خلاصه اینکه من و همکارم فوق العاده از برلیانس ۲۲۰ دستی راضی هستیم….

  8. اینکه برخی نظرات عیناً در سایتهای مختلف کپی پیست میشه آدم رو در مورد اصالتشون به شک میندازه ….
    2 تا نظر واقعی نمیشه پیدا کرد!!

  9. فضای داخلی ن چندان زیبا جملت منو پرپر کرد مثلا در. رانا رو باز میکنیم با فضای خیلی زیبای روبرو میشیم رانا که معلوم نیست طراحیش از کجا اومده مهندسای ایرانی بلدن یکی عین اینو طراحی کنن

    1. اول برو پشت برلیانس بشین بعد اظهار نظر کن چون معلومه فقط سوار رانا و پرایدو پرشیا شدی

  10. من این ماشینو 5 ماهه دارم.دستی.32هزارتا باهاش رفتم.خداییش تو رنج قیمت خودش عالیه.شتاب عالی موتور و اتاق بی صدا ،اتاق و صندق جادار،رمون برقی فوق العاده که رو موتور هم بار اضافی نمیندازه.قیافه اش هم که صد میارزه به ماشینای ایرانی .پایداری و هندلینگ تو جاده خوبه مخصوصا تو پیچ ها.عیبش اینه که اگه قدت یخورده کوتاه باشه دید جلو نداری با ستونهای پهن جلو باید بعد ی مدت عادت کنی پشتش هم همینطوره.ولی تو خریدش شک نکنید

  11. یک هفته هست گرفتم. ماشین نرم و پر قدرتیه تنها صعفش واکنش دیر گیربکس هست . تو ترافیک پراید شتاب بیشتری داره. اما سواری ش خوبه. فقط دنده اش دیر عوض میشه و وقتی هم عوض شد دق میده آدم رو تا راه بیفته. خنده دار اینکه تو هفتاد تا سرعت میره دنده شش!!!!اما تو سربالایی خوب رفت بالا

  12. نه اینکه تولیدات داخلی خیلی با کیفیت و عالی هستند که از خودروهای چینی اینقدر بد میگن .پلتفرم خودروهای ایرانی که برای صد سال پیشه و از نظر موتور گیربکس هم که قدیمی و پر از عیب و نقص و به چند برابر قیمت هم که به مردم می فروشند پس با چه رویی از خودروهای چینی بد میگن .به نظر من سیاستی است برای فروش خودروهای قدیمی خودشون .

  13. سلام دوستان من حدود 6 ماهه که دارم با H230 رانندگی میکنم خودمم تو یه شرکت قطعه ساز خودرو کار میکنم . به نظر من هم کیفیت لوازم و هم سواریش خیلی بهتر از خودروهای هم قیمت داخلیه خودشه و سواریشم اصلا قابل مقایسه نیست . خیلی نرم و راحته . والا جنسایی که روی 206 و رانا و سمند و پارس نصب میشه همه از زیر راهپله های چین میاد این خودرو حداقل امتیازی که میتونه داشته باشه اینه که از یه شرکت معتبر تو چین میاد لوازمش نه از زیر پله . به نظر من ماشین خوبیه من به خیلیا پیشنهاد کردم و گرفتن و راضی بودن . از نظر مونتاژم هیچ فرقی بین سایپا و پارس خودرو نیست . چون پارس خودرو زیر مجموعه سایپا هستش پس نگران نباشید.

  14. یه پیشنهاد برای دوستانی که با حدود قیمت 40 میلیون میخوان خرید کنند بهتره تو سایتهای دیوار یا باما برند خودروهای یه کم کار کرده برلیانس 320 یا 330 رو بخرند. هم افت قیمت خودش رو کرده و هم بهتر از سری 200 برلیانس هست. الان باحدود 42 یا 43 میلیون تومان میشه یه برلیانس 320 دنده ای فول امکانات حدود 30 هزار تا کار کرده خرید… که خیلی بهتر از برلیانس 230 هست.

  15. من این ماشینو 1 هفته هست که تحویل گرفتم رانندگی باهاش از نظر نرمی واقعا عالیه و قابل مقایسه با خانواده پژو نیست چون قبلش هم پرشیا داشتم و هم 206 ، هنوز توی جاده تست نگرفتم ولی شهری که خیلی خوبه ، مصرف سوخت هم که مثل 206 هستش

  16. البته نا گفته نماند توی شتابگیری من باهاش مشکلی ندارم چون اتومات نگرفتم

  17. دوستانی که جدیدا از مدل پارس خودرویی 230 گرفتن آیا راضی هستن؟ قطعات پیدا میشه؟ حداقل فیلتر روغن و .. لوازم مصرفی میشه پیدا کرد. در ضمن درسته 330 زیباتر هست ولی تست تصادف نداره و ظاهرا از این لحاظ زیر سوال هست. از لحاظ ایمنی و جاداری مدل 230 بهتره. همچنین برای افرادی که مدل دستی دوست دارن 230 بهتره چون تو مدل دستی 230 حداقل تفاوت با مدل اتومات هست البته در مقایسه با 330. در مدل 330 دستی آینه ها دستی و ریموت هم نداره که برای یه ماشین تو این قیمت بعیده ولی در 230 دستی فقط چراغ مه شکن جلو، سانروف، رینگ آلومینومی و سنسور دنده عقب با مدل اتومات فرق داره که ضروریترینش مه شکن جلو هست که میشه نصب کرد و سنسور دنده عقب هم با هزینه خیلی کم همه جا نصب میکنن. بنظر میرسه کسایی که ایمنی و داشتن شناسنامه ایمنی مثل تست تصادف مد نظر دارن و همچنین دنده دستی دوست دارن گزینه بهتر در بین 330 و 230 اتخاب 230 هستش. مدل 230 تونسته 5 ستاره از تست تصادف CNCAP کسب کنه که در مقایسه با خیلی از چینی ها از جمله برلیانس 330 خیلی خوبه.

    1. والله من تصادفات داخل شهری ۳۳۰ رو دیدم لامصب خیلی محکمه . هم دیدم که زده و هم خورده . در مقایسه با ماشین پرشیا واقعابسیار محکم بوده . شاید این ماشین مثلا ۳ ستاره یا ۴ تا کسب کرده اونم ندادن برای تست . مشکل تصادفات ماشین های داخلی فقط پلت فرم سی سال پیش پژو و پلت فرم فسیل پراید هست مگر نه یقین داشته باشین ۳۳۰ یا همه ی ماشین های چینی بروز ده برابر از پارس و سمند و پراید محکم ترن اگر هیچی ستاره هم کسب نکنن

      1. سلام دوست عزیز همه چیز که
        جمع نشدن خودرو نیس
        مهم این هست که نیرو ضربه رو جذب کنه و سرنشین ها در امنیت باشند

  18. سلام تمام چیزایی که لازم بود دوستان فرمودند در کل h230به نظر من ماشین خوبیه به لحاظ قیمت و اپشنو و..ولی میخاستم یه نکته کوچیک از شاسی ماشین بگم که بدون اغراق از تمام ماشینای حتی دنیا!!!بدرد بخور تره مخصوصا واسه ما ایرانیا که موقع خریو وفروش از کلمات بی رنگ و عقب و جلو پلمپ و ….. استفاده میکنیم.در جلوی شاسی سری ۲۰۰ دو تا ضربه گیر اکاردئونی فلزی با ضخامت ۱ میلیمتر و طول ۲۰۰ میلیمتر بوسیله ۴ تا پیچ ونه جوش نصب شده.در شدیترین تصافات که به قول عوام شاسی جمع میشه و دیگه ماشین مرخص میشه این ضربه گیرا نمیزارن اب تودل !!!موتور و شاسی تکون بخوره.وجالبتر اینکه با باز کردن ۴ تا پیچ و تعویض ضربه گیر انگار نه انگار که تصادف شدید داشته.تو هیچ ماشینی ندیدم من حتی پورشه!البته تاحالا موتور پورشه رو ندیدما!!!

  19. با سلام
    من الان چند روز که برلیانس ۲۳۰ خریداری کردم خیلی هم راضیم ولی احساس میکنم کولرش زیاد خنک نمیکنه البته وقتی دسته چرخشی وسطی که‌مربوط به چرخش هوا داخل خودرو هست رو میچرخونم روی یک طرف صدای تیک میده ولی روی طرف دیگه هیچ صدای نمیده فکر میکنم که روی حالت ورود هوا از جلو به داخل اتاق باقی میمونه اگر کسی در جریان هست خواهشا راهنمای کنه

    1. با سلام
      اگه دریچه تنظیم ورودی هوا روی حالت ورودی هوا به داخل اطاق باشه هوای کولر گرمتر می شه ولی در حالتی که دریچه ورودی هوا بسته باشه کولر سرمای خیلی بیشتری داره من فکر می کنم ماشین شما دریچه اش رو حالت عدم چرخش هوا قرار نمی گیره

  20. ممنون از راهنمایتون اگر برای این ماشین سینی کف موتور و نمد درب موتور بزارم امکان داره حرارت موتور بالا بره چون فکر میکنم باز بودن زیر موتور برای خنک شدن موتور بد نباشه و اینکه نداشتن سینی کف موتور امکان داره مشکل ساز بشه

  21. سلام دوستان من برلیانس اچ 230 دستی دارم یک ماهی هست همه چیزش خوبه جز پدال کلاچ خیلی سفته کسی از دوستان نمی دونه باید چیکارش کنم؟

  22. من مرداد امسال h230 اتومات خريدم اتاقش ابتدا به دلم ننشست تا با نصب يك مانيتور اورجينال تبديل به يك خودرو لوكس شد . پدرم ٢٠٦ اس دي داره و يه ٤٠٥slx ولي هيچ كدوم ناخن كوچيك برليانس نميشن ماشين فوق العاد راحته از بابلسر تا اصفهان رفتم تو سر بالا كمك نميزاره شتاب اتوماتش كمه ولي تو ترافيك ازش لذت خواهي برد تنها بدي كه ماشين من داره كمكشه كه مثل ٢٠٦ توي سرعت گيرا خيلي ضربه رو نشون ميده

  23. دوستان حرف های این مقاله رو اصلا جدی نگیرید
    کلیه مدل های برلیانس بسیار زیبا هستند مخصوصا مدل h330 و مدل هاچ بک اون .طراحی بسیار زیبا شبیه بی ام و دارن.

    من مدتیه برلیانس h230 دارم و راضیم
    همه چیش به نظر من نسبت به خودروهای این قیمتی خوبه از کولر و بخاری بگیر تا ویژگی های فنی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا