دانش خودرویی

نحوه پیشگیری از یخ زدن خودرو در زمستان

گاهی مواقع و خصوصا با ورود ناگهانی توده هوای بسیار سردی که وارد کشورمان شد ، دیده می ‌شود که حتی وجود ضدیخ نیز مانع از یخ‌ زدگی سیستم خنک ‌کاری نشده است . خصوصا که دیده می ‌شود گاهی مواقع انگار ضد‌یخ مورد استفاده نیز کارایی و کیفیت لازم را نداشته است .

جلوگیری از یخ زدگی سطح شیشه 

یکی از مسائل مهم پیش روی رانندگان در این فصل و در آغاز حرکت ، یخ زدگی شیشه خودرو و کم شدن میزان دید برای رانندگی است . برای جلوگیری از کاهش سطح دید به دلیل کثیفی و یخ زدگی سطح شیشه جلو توصیه می‌ شود قبل از شروع حرکت شیشه جلو و طرفین چپ و راست بخوبی از آثار بارندگی و گل و لای تمیز شوند .

بازدید تیغه‌ های برف پاک ‌کن نیز نباید فراموش شود ، زیرا خرابی این تیغه ‌های لاستیکی علاوه بر این که فرآیند تمیزکاری شیشه را مختل می‌ کنند ؛ سبب ایجاد خط و‌خش روی شیشه شده و به مرور باعث کدر شدن آن می ‌شود که در این حالت راهی جز تعویض آن نخواهید داشت

اطمینان از وجود ضدیخ 

اگرچه در سال ‌های اخیر رانندگان به استفاده از مایعات خنک ‌کننده چهار فصل ( ضدجوش و ضدیخ ) عادت کرده و همواره قسمتی از مایع خنک ‌کننده موتورشان را با این مواد ترکیب می ‌کنند اما لازم است در فصل زمستان از وجود میزان لازم ضدیخ در سیستم اطمینان حاصل کنید .

همین اتفاق کافی است تا به خاطر کم شدن مایع خنک ‌کننده و گرم شدن بیش از حد موتور هزینه ‌های تعویض واشر سرسیلندر و تراشکاری را متحمل شوید .

استفاده از لاستیک های مناسب و زنجیر چرخ 

حتما از سلامت لاستیک‌ های خودروی خود قبل از شروع بارش ‌های زمستانی و یخبندان‌ های این فصل مطمئن شوید . اگر لاستیک ‌ها از آج مناسبی برخوردار نیستند نسبت به جایگزین کردن آنها با نمونه‌ های جدید اقدام کنید .

همچنین اگر شاهد ترک‌های ریز روی دیواره لاستیک خودروی خود نیز هستید نسبت به ادامه استفاده از آنها تردید کنید ؛ زیرا این ترک و پوسیدگی‌ ها در مواجهه با سرما به شدت امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک را بالا خواهند برد .

پیشگیری از یخ زدن درب خودرو با استفاده از محلول و روان کننده 

زمانی که سرمای هوا بیش از حد می‌ شود بهترین کار برای پیشگیری از یخ زدن درب خودرو پوشاندن خودرو با استفاده از کاور های مخصوص و یا پارک کردن آن در محیط های گرم تر مانند پارکینگ می باشد اما گاهی پیش می آید که این شرایط مهیا نباشد و صاحبان وسایل نقلیه مجبور شوند که خودروی خود را در محیط باز برای مدت طولانی پارک کنند .

در این صورت برای پیشگیری از یخ زدن اجزای خودرو می توان از اسپری های سیلیکونی و یا محلول های مخصوص این کار استفاده کرد . زمانی که این محلول ها روی درزگیر های لاستیکی درب خودرو پخش شوند باعث پیشگیری از یخ زدگی و رطوبت آنها خواهند شد بدین ترتیب از یخ زدن درب خودرو جلوگیری می ‌شود . برای اینکه بتوانید محلول را به خوبی روی لاستیک پخش کنید می توانید از دستمال میکروفایبر استفاده کنید .

راهکار باز کردن قفل یخ زده درب خودرو 

گاهی پیش می ‌آید که قفل درب و دستگیره خودرو نم و رطوبت را جذب کرده و یخ بزنند . در این مواقع دیگ کلید سازی نیز نمی‌ تواند برای شما کاری انجام دهد . برای پیشگیری از این رخداد می‌ توانید از روان کننده بدون گریس و یا اسپری های رطوبت زدا برای قفل ها استفاده کنید . در صورتی که قفل درب خودرو شما یخ زده است می توانید از سشوار اسپری یخ زدا استفاده کنید .

در صورتی که دسترسی به این لوازم ممکن نبود می توانید بخش فلزی سوئیچ خودروی خود را روی شعله فندک یا شعله چوب کبریت که حرارت ملایمی دارند بگیرید و پس از اینکه مقداری گرم شد آن را به آرامی وارد قفل درب خودرو نموده و بچرخانید . باید توجه کنید که اگر از این روش استفاده می کنید نباید سوئیچ را با قدرت زیاد در قفل بچرخانید زیرا در این صورت ممکن است سوییچ شما داخل قفل بشکند و نیازمند راهکار هایی برای در آوردن کلید شکسته در قفل نیز شوید . برای گرم کردن قفل احتمالا لازم است که سوئیچ را چند بار گرم کرده و در قفل وارد کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا